Delmål 2 check!

Så imon är jag framme på delmål 2. Målet säger smärtfri och stark. Två väldigt relativa och objektiva adjektiv men jag ska försöka få ner mina tankar.

Sen Vasaloppet 2012 har jag haft ont i min skuldra. Den smärtan tog en tillfällig semester i och med massörutbildning då jag i stort sett fick behandling dagligen. Det gjorde faktiskt skillnad och jag hade mindre ont, men sen efter resan till Spanien tog det fart igen och fram tills jag började träna ordentligt igen 2 januari har det sakta börjat avta. Dock måste jag erkänna att det inte är helt borta. ”Pirret” i höger skuldra är nästan helt borta och jag orkar igen. Framför allt är tröttheten i ländryggen borta så jag känner mig inte längre som en tant. Det är skönt. Första veckorna på mitt nya jobb var en riktig pina. För det första skulle jag stå upp i 8 timmar och sedan var jag konstant trött. Det är borta sen delmål 1. Jag är pigg igen, smärtan har börjat avta.

Sedan kommer ju den tunga styrketräningen jag gillar inte utan nya små åkommor. Jag måste börja stretcha igen och det är ju inte riktigt min melodi. Jag har varit väldigt rörlig när jag haft mindre muskelmassa, men smärtan som kommer från en ”klen” kropp är 100 resor värre än stram fascia och ömma muskler. Om inte 1000 resor värre. Den smärtan skapar kroppen nämligen själv för att hålla leder på plats samt en korrekt hållning. Kroppen strävar alltid efter balans och ser man inte till att hålla den så gör kroppen vad som helst för att skapa balans.

Stark är ju också relativt, men jag har gått från 50kg i knäböj till 80kg vilket är helt okej enligt mig. Marklyften ökas sakta men säkert och jag märker det tydligt på min kropp och hållning. Det är en väldigt stor skillnad.

24-25 pass har jag klarat av den här perioden. Lite färre än förra men det känns ändå bra. Håller mig frisk, kry och äter mängder mer mat. Dock semlor också så magrutorna lyser med sin frånvaro, hahaha! Det har nog blivit omkring 20 semlor den här perioden. Nästan lika många som träningspass, hehe. Däremot kommer ändringen på det nu i mars. Ett ordentligt ryck med kosten skall göras och jag ska ägna resten av kvällen åt att planera för hur detta ska gå till. Det kommer inte bli någon typisk deff á la fitnessbrud med lättkvarg och proteinpulver (uääääk!!!) utan jag tänker mer åt raw food – detoxhållet. Den senaste tiden har jag ätit det mesta jag kommit över. Kläderna sitter bättre men vågen har tickat stadigt uppåt så nu är det dags att rycka tag i alla mina kostkunskaper och tajta till kroppen lite. Så vi stryper socker, bröd och ris (pasta äter jag knappt ändå) och taggar ner lite på mejeriprodukterna. Jag har svårt med smöret och yoghurten, men jag kommer inte ta bort allt. Man ska äta det man tycker är gott. För min del är det inte onyttigast tänkbara så det är ganska lätt att tänka så. Kött har ju varit uteslutet ur min diet sedan två år tillbaka, men jag äter fortfarande fisk och skaldjur när det faller mig in.

Så här är jag nu, på väg tillbaka till min riktiga kroppsform. Har precis gått in i pre-mens-mode och är svullen som en ballong. Alltid lika otrevligt, men jag tackar och bockar för att kroppen fungerar. Min mens krånglar när jag börjar träna mycket. Den blir oregelbunden och  konstig, men något som jag hanterar så gott det går.

Michaela Augustssons armar – inspiration!!

Mer inspiration!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>