månadsarkiv: september 2015

System reboot

Efter en lång säsong (ja, den har känts väldigt lång!) med mycket träning (nåja, inte så mycket som jag egentligen hade kunnat pga bristande lust och motivation) så har jag nu haft en viloperiod. Mina muskler har inte alls fått samma omtanke som de brukar få med styrketräning och massage och min nacke och mina skuldror var riktigt trasiga för några veckor sedan. Och som vanligt när jag får ont säger kroppen nej till träning även om hjärnan kanske vill. De jobbar ju mer samstämt idag, kroppen och knoppen, istället för att dagligen ta den inre fighten så resoneras det fram ett vettigt beslut. Lång väg dit. Eftersom jag tom hade problem med att jobba pga min smärta så blev det gym och vila. Det är här det blir trixigt … min mat- och sovklocka regleras inte lika fort som min träning. När 8h distansträning hux flux försvinner är det en himla massa mat som inte förbränns längre.

Min mat- och sovklocka är så högljudd att jag inte slutar äta knäckemacka kl 10, en stor middagsportion och kan ta en chokladbit på kvällen om jag känner för det. Fastän jag verkligen inte behöver det. Ett mycket vanligt problem, jag vet, men för en liten människa på 54kg får det förödande konsekvenser. Det går hysteriskt fort att lägga på sig. Visst, jag har en hög förbränning, nästan alltid, men inte tillräckligt hög för att äta för 15-20h timmars träning när jag fjantar omkring på gymmet och springer 10km några gånger i veckan.

Därför gör jag det som funkar bäst för mig. Jag bestämmer mig för att fasta och äter inte på tre dagar. Låter helt outhärdligt för vissa men det är ett otroligt effektivt knep för att nollställa alla matvanor och att våga känna hunger igen. Personligen tycker jag hunger är väldigt obehagligt men när jag har bestämt mig så går det bra. Jag har druckit juicer, två måltidsersättningar per dag och en lite matigare grön smoothie på kvällen, så nej, det är inte total fasta med bara vatten, men det är tillräckligt för att bryta vanan. Nu är jag inne på tredje dagen och ikväll … IKVÄLL blir det middag. En ganska lätt sådan, men ändå, det är något att tugga på. Glad tjej! Så när veckan är slut har jag planerat min kosthållning som matchar min träning nu framöver och också då gjort mitt träningsschema. Jag har inte orkat och problemet är att mitt mål för nästa år inte är klart. För mig blir det lite problematiskt att lägga ett träningsschema utan ett huvudmål. Som att famla i mörkret. Om jag inte vet vad jag tränar för så vet jag inte på vad jag ska jag lägga mitt fokus. Hade jag varit löpare hade det varit enkelt, men nu är jag triathlet och det är fyra grenar som ständigt brottas om tiderna. Sim, cykel, löp och styrka/stretch. Glöm aldrig det sista, det är nyckeln till allt det är andra roliga.