månadsarkiv: november 2014

Triathlon Västs utvecklingsgrupp

Roliga nyheter! I fredags blev jag antagen till Triathlon Västs elit/utvecklingsgrupp! Det innebär att jag blir lite av en ambassadör för klubben samt ekonomiskt stöd för tävlingar på mästerskapsnivå och träning/tävlingskläder. Otroligt roligt! Jag har redan ett styrelseuppdrag (kassör) och tränarrådet i klubben tyckte att jag har den ambitionsnivå som behövs för att satsa på mig. Stolt och glad tjej!

Sponsortankarna snurrar såklart också. Jag har gjort en ansökan via en klubbkamrat i cykelföreningen och väntar lite på utfallet av det. Cykelsponsring är det viktigaste och det är där jag kommer lägga krutet. Däremot kommer jag inte sträcka mig ut åt alla håll. Jag kommer själv att söka aktivt efter det jag är intresserad av. I dagsläget har jag det jag behöver och har råd att väntar på något som känns 100% rätt.

Uppåt och framåt!

Löpteknik

Som jag tragglat löptekniken och fortsätter att traggla.

I onsdags körde jag och Oscar ett löppass på löpband.

Uppvärmning 15min
4min stegrande från 5-4min/km
6x1min, 6-7%, 4:30min/km, 1min vila
8x30s, 7-8%, 4:00min/km, 30s vila
8x15s, 8%, 3:45min/km, 15s vila
Nerjogg

Min löpteknik har förbättrats avsevärt. Jag behöver lite högre knän, tighta armbågarna lite till och höja mina händer lite från höften sedan är jag hemma i högt tempo. Så fort jag går över 5:00 så börjar jag lufsa, armbågarna åker ut, knäna lyfts knappt och jag börjar nästan rotera i överkroppen också. Bedrövligt. Mamma jämförde det med sin sång. De tonarter hon känner sig bekväm i gör att hon slappnar av och släpper tekniken. Resultatet blir ju inte alls lika bra som när hon sjunger i de tonarter där hon måste tänka på tekniken. Same story.

Men det är bara att fortsätta nöta. Jag sprang 20km distans idag. Riktigt härligt myspass om man jämför med i onsdags. Distansträning är som meditation för mig men idag med mycket teknikfokus emellan framtidsplanerna. Fokus på armbågar och knän. För att få in armbågarna roterar jag ut händerna och underarmarna. Jag överdriver rörelsen och tvingar ihop armbågarna. Tighta armbågar minskar rörelsen i skulderpartiet och energiekonomin förbättras.

Löpning är fantastiskt på det sättet att jag inte kan tänka negativa tankar. Hållningen stolt, blicken lyft och framåt och i lägre fart där hjärtat inte behöver jobba så hårt är som balsam. 20km utan krämpor och utmattning är en otrolig seger. Det är ett kvitto på att jag just nu har en otrolig balanserad träning och kropp. Jag har tagit tillbaka mitt fokus, känner mig starkare och tryggare i det jag gör.

Jag tänker springa Sylvesterloppet på nyår. Kanske inte Sveriges roligaste bana men det ska ge ett hum om hur jag ligger till på milen. Jag ska under 40 min den här våren och på nyår får vi se hur vårens löpträning skall läggas upp.

Det är värt det

Läste ett citat förra veckan som fastnade:

Den som tycker det är roligt att träna, tränar för lite.

Jag skulle vilja skriva om det till ”Den som alltid tycker det är roligt att träna, tränar för lite”. För visst är det så att något man gör mycket tenderar att vara mer eller mindre inspirerande. Jag hade ett så otroligt bra flyt och stor utveckling i somras, sedan A-race, fullt ös, semester och sedan … komma igång igen?

Ytterligare knorr på citatet ”Om man alltid tycker det är roligt att träna, träna hårdare”. Det finns inget roligt med mjölksyra som blandas med tårar, blodsmak i munnen och ett sunt förnuft som hela tiden säger ”sluta!”.

Womans Triathlon swim start

Det finns dock en hel del njutningspass. Långpass på cykeln är ett exempel. Bra musik i öronen, perfekt driv och kadens, tryck i benen som man inte måste bränna ut helt och hållet. Eller de där långa löprundorna i skogen med gott sällskap, hund och frisk luft.

Sedan är det belöningen efteråt. När jag maxar min löppuls ännu ett slag och kan kontrollera högre tempo, när jag orkar hålla min tröskelpuls längre och längre och kan öka öka öka. Det svider och pulserar i hela kroppen men belöningen efteråt är värd varenda sekund av smärta. Det är inte roligt – det är värt det.