månadsarkiv: oktober 2014

Varberg Halvmarathon – Race report

Haft en relativt bra uppladdningsvecka. Har annars flextider men behövde gå på schema eftersom vi var kort på personal på jobbet. Det funkade bra eftersom passen är så få veckan innan tävling. Jag valde att inte anmäla mig i förväg utan tog det på plats så därför åkte vi ner i ganska god tid (Fredrik och Atlas var hejarklack), anmälde mig och stoppade i mig sista sockret.

Vid startlinjen började jag få lite lätt kramp i magen. Jag visste att jag inte planerat matintaget under dagen speciellt bra. Det är alltid lättare att starta ett lopp direkt efter frukost. Man vet vad och hur mycket och inga konstigheter med det. När starten är efter lunch kl, 14 så blir ju allt väldigt konstigt då fiberfri mat skall intas 3-4 gånger istället.

Startskottet gick och jag knatade iväg i 4:10 tempo ungefär. Det visste jag att jag inte skulle hålla hela vägen men har också lärt mig att trycka på i början när adrenalinet är igång och få en bra start. Hade inte helt kontroll på andningen och höjde musiken för att slippa höra flåset.

Kände mig stark och att jag hade tekniken med mig. Aningen spänd i axlar och armar men ville inte överanalysera det och fokuserade på hög frekvens och ha kraften framåt. Sedan kom en rejäl uppförsbacke efter kurortshotellet och tempot sjönk och även modet lite grann. 1/3 av loppet avklarat och jag längtade redan efter dusch och mat efteråt.

10418504_10152553674842909_8653469757573061705_n

Var aningen lite för törstig emellanåt och önskade mig mitt bälte. Å andra sidan vet jag hur mycket bälten stör mig varför jag valde att inte använda det. Tre vätskestationer skulle väl räcka, men en till hade inte varit fel.

Vid 15km var jag riktigt trött. Usch, nu hade jag nästan 1/3 av loppet kvar så det var bara att bita ihop. Fick en del håll om vartannat med magkrampen men har nog byggt upp en vis grad av smärttålighet. Kom upp bredvid en kille som jag såg kutade iväg med täten i början. Vi knatade på bredvid varandra länge och varje gång jag ökade så ökade han också, riktigt tröttsamt och till slut suckade jag åt honom och ökade varpå han släppte mig lite när det gick uppför.

Vid 19km ökade jag lite grann och gick sedan i mål på 1:36:16. Kom på 5:e plats, 2min från pallplats, men hade ju inget elitmotstånd direkt. Medeltempo 4:32/km och medelpuls på 182. Det känns väldigt högt men det känns väldigt bra att jag klarar att ligga så högt på en halvmara. Det ska bli spännande att se vilket tempo jag kan ligga på sen till våren. Målet är att komma under 1:30. Med de kilona jag har kvar att tappa som borde det inte vara några problem. Teoretisk tid på maran ser riktigt bra ut. Ska bara cykla 18 mil först också ;)

Race week

På lördagar det dags för Varberg halvmara. Siktar på Sub 1:40 som en blygsam första halvmara. För att bygga rutin kring tävlingar så justeras träningen efter hur jag ska orka prestera på lördag. Idag 4×3 min @4:25, 3 min vila. Körde lite styrka imorse också. Imorgon bitti simning, korta sprinter. Onsdag 15x200m vo2 max på morgonen och på kvällen 10×1 min vo2 max. Sedan blir det eventuellt ett lätt simpass och ett lätt löppass innan loppet.

Alltid lugn vecka innan ett lopp. Det jag inte gjort veckorna innan kan inte tas igen samma vecka. Att vila sig i form stämmer delvis.

Sitter på pendeln på väg hem från ett styrelsemöte. Är relativt trött men har Atlas med mig som piggar upp. Egentligen gnäller han mest men han ska få springa av sig lite bredvid cykeln från stationen. Hemma ska jag däcks i sängen, tidig uppgång imon och lång dag på jobbet eftersom vi är lite kort på personal denna veckan.

Börjar landa i mitt träningsschema nu. Det är tufft men försöker ha hållpunkter som halvmaran nu och sätta upp lite delmål nu med löpningen under vintern. Egentligen känns cyklingen roligare men det arbetet börjar först ordentligt till våren. Funderar på om jag ska återgå till Trainerroad som är ett väldigt roligt och varierande sätt att vinterträningen cykling men är också inne på att hålla det så basic som möjligt. Får se helt enkelt :)

Simningen AW14-15

4 simpass

Tisdag: teknik 30min/sprint 30min
Onsdag: långa serier: 40×50, 20×100, 8×400 etc.<
Fredag: med simklubben
Söndag: med Triathlon Väst

Så ser min simträning ut denna vintern. Igår gjorde jag mitt 5:e simpass sedan starten för vintersäsongen och det känns redan riktigt bra. Ligger strax under 1:30 per 100m och tycker det är rätt bra för början av säsongen. Målet är att kunna hålla det tempot även på 200m och slå handen i kaklet under 3:00. Andra målet är att ligga bekvämt på 1:20-1:25 per 100m i en 10x100m serie. Närmre 1:20. Det är ett tufft mål men jag har till februari-mars på mig = 96 simpass. Jag planerar att boka in PT-tid för att förbättra min simteknik i december så det kommer också att göra nytta.

 

Tillbaka

Det är lite chockartat jag stänger av alarmet som ringer 05:45 nu. Jag är helt vimmelkantig i mörkret den tiden på dygnet. Varken kroppen eller psyket har vant sig. Grus i ögonen, mörka ringar under och tung i kroppen. Räddningen är någon slags föreberedelse redan kvällen innan med matlådor, packad väska eller liknande, för att jag ska vakna till liv.

Jag träffade coach i måndags. Vi la upp träningsschema för kommande 4 veckor och jag känner mig laddad även om jag ännu inte vant mig vi så tidiga mornar. Kroppen känns utvilad och jag toppar mitt vo2 max på passen. Lite kul med nya utgångspunkter.

Fokus den här vintern kommer ligga på simning och styrka. Ja, styrka. Det har tagit lite tid att komma in i det igen också (hela september typ) men nu klarar jag bålprogrammet utan brutal träningsvärk och magrutorna börjar skymta under isoleringen. Passen är långt ifrån byggarstyrka utan det är många repetitioner med mycket kontakt, balans och rätt andning. På tal om andning har jag även blivit ordinerad yoga så jag kommer börja en kurs i v.44. Så får vi se hur det går!