månadsarkiv: mars 2013

Crosstrainer

På bussen på väg till gymmet. Så här många dagar med sol är ovanligt i Göteborg. Har inget emot kylan så länge solen skiner. Tar numera en morgonpromenad med Atlas så gott som varje dag och det är skönt, man vaknar till liv i minusgraderna.

Idag tänkte jag mig 60 min på crosstrainern och sen kanske några magövningar. Känner inte riktigt för mitt benpass idag så det får bli senare i veckan. Apropå styrkepassen så kommer jag behöva ett nytt upplägg snart. Hade behövt hjälp med det men var hittar man en erfaren person som kan mycket om effektiv muskelbyggning? Jag vill ha något utöver det vanliga. Jag vet typ en person men han är inte tillgänglig. Det dyker nog upp snart nu när jag har önskat mig det. Annars får jag väl lära mig själv.

Detoxvecka 2 av 3

Nu är jag snart klar med andra detoxveckan. Tänkte försöka sammanfatta hur det gått hittills. Den första veckan gick jättebra. Jag åt ”vanlig” mat på lördag kväll då mamma hade lite födelsedagskalas och på söndag morgon macka till frukost. Det märktes i magen kan jag säga. Vänster sidan av magen blev riktigt ledsen och jag kände mig uppsvälld. Lördagsmiddagen bestod av grillad lax och grönsaker med creme fraiche, men jag är ganska säker på att jag även åt lite för mycket och att det också gjorde att magen kändes som en ballong. Annars höll jag mig jättebra och stod även över den vanliga hemmagjorda glassen och gjorde min sorbet på avokado och bär. Himmelriket vill jag lova. Det är så otroligt gott.

Denna vecka har jag inte varit riktigt lika duktig. Jag åt en spenat- & fetaostpaj tillsammans med mamma efter jobbet på tisdagen och på torsdagen åt jag lunch ute med mamma, fisksoppa och sallad. Dessutom har det slinkit ned en å annan knäckemacka med sesampasta, t.ex. finncrisp och en dag även en halv fralla. Jag har varit jättehungrig kan jag säga och det har sina förklaringar. Jag har haft pre-mens från helvetet. Jag var så svullen tisdagen och onsdagen att jag trodde jag skulle dö. Så ledsen, hungrig och trött. Hemskt. Även torsdagen när mensen väl kom så mådde jag skit och träningen uteblev. Igår kändes det dock som att jag fick tillbaka mitt liv och min kropp. Tack.

Det jag saknar mest hela tiden, varje måltid typ, är smör. Ekologiskt bregott. Helt omöjligt att leva utan. Raw food i all ära, men jag kommer aldrig i hela mitt liv sluta äta smör om jag inte blir dödligt allergisk. Ost är också en svag punkt. Jag kan nog leva utan nästan allt annat. Sedan är jag inte helt övertygad om att denna detoxen är utvecklad för någon som tränar varje dag. Jag har skickat ett mejl till författaren och frågat lite om detta.

Förutom mitt ”fusk”, och några få varma måltider, så har jag varit helt utan socker. Det söta jag använt är frukt, torkad frukt, agavesirap och honung en gång. Magen har inte mått bättre på länge. Fast de gångerna jag fuskat känns det rejält. Lite jobbigt om man blir ”fast” med Raw food för all framtid, haha! Att jag inte kommer kunna äta något tillagat utan att få ont i magen. Det skulle ju kännas lite snopet.

Nu är det en vecka kvar av detta. Förhoppningsvis blir det en vana. Jag skulle faktiskt vilja det, äta ungefär 80-90% Raw food. Det kallas High Raw Vegan. Min mage mår bra, man känner sig inte svullen och tungt mätt av det man äter, samt att vätskan försvinner och man känner sig inte ”flobbig”, fettet blir inte lika dallrigt eller hur man nu ska förklara det. Jag har ingen aning om hur det har sett ut med vikten och jag kan inte jämföra den här veckan som varit pga min mens, men första veckan kändes resultaten direkt och jag tror att nästa och sista veckan kommer ta ut all sin rätt och ta fram lite av mina välisolerade muskler, haha.

he_fruits-vegetables-heart-shape_s4x3_lg

Bussmiss

Vaknade vi sextiden och tog det lugnt. Gick upp vid halv sju och fixade i ordning all mat. Allt detta matfix (mer om det i ett senare inlägg). Till och med Fredrik höll mig sällskap i vaket tillstånd. Nu sitter jag på spårvagnen eftersom jag missade bussen med typ två minuter. Den går 07:28 på vardagar och helg 07:24 så jag tog det lugnt hemma till just 07:24 och då missar man bussen. Tråkigt, men tur att man har så många valmöjligheter när det gäller kollektivtrafiken.

Det är en fin morgon och hela dagen kommer vara underbar. Synd att åka till gymmet kanske men det känns tryggt och bra. Då får jag gjort det jag vill.

I eftermiddag efter jobbet åker vi nog till Kungsbacka och hänger där. En löprunda imon skulle sitta fint. Önskar alla en fin dag :)

Detoxdag 6

Inne på sjätte av 21 dagars detox. Måste dock meddela att jag trillade dit på två skivor surdegsbröd och lite smör igår eftermiddag. Trött, hungrig och väldigt grinig. Hade ingen frukt med mig att förtära heller så det fick bli så när jag hade tre arbetstimmar kvar att göra. Man vill ju vara trevlig mot kunderna.

Idag hade jag gjort ett gott mellanmål med en pajbotten på hasselnötter, kokosflingor, dadlar, vanilj och carobpulver. Till det tinade hallon. Mumma. Till frukost vart det mixad fänkål, äpple och björnbär. Till lunch cashewdippen som blev kvar från igår och frökex jag gjort i torkugnen (ska visa den).

Det funkar väldigt bra. Skönt att följa en bok som talar om exakt vad man ska göra varje kväll innan man lägger sig. Man slipper uppfinna hjulet en gång till, som Elin uttryckte det :)

Annars blev det en promenad imorse. Hade ingen lust att gå till gymmet så en 60 min tur med Atlas i Änggårdsbergen inledde dagen. Kanske blir en springrunda ikväll när vi är i Kungsbacka men vi får se. Imon blir det långrunda, ca 14km.

20130316-142734.jpg

Avslag

Döm av vår besvikelse när vi fick avslag på ansökan om lägenhetsbytet. Min hjärna hade liksom redan flyttat. Så otroligt jobbigt. Jag var redan på väg till Majorna och allt vad flytten skulle innebära med möblemang, flyttstäd osv. För att inte tala om att göra sig hemmastadd i en ny bostad och stadsdel. Nä fy fasen, jag brukar ju så som jag vill när det kommer till sånt här, universum liksom jobbar åt mig när jag bestämt mig men denna gången sket det sig. Så nu tittar vi på ett annat alternativ. Berättar mer ifall det blir av.

Knäckemacka

Igår nä jag var på väg hem till mamma och pappa tänkte jag på knäckemacka. Äter alltid knäckebröd/macka med smör och ost på men nu skulle jag plötsligt inte det. Sjukt hur vanor kan styra en utan att man egentligen kanske är hungrig. Vaneätandet. Herregud, jag kanske försvinner totalt nu, haha! Jag märker ju nu att jag äter väldigt mycket mer än vad jag behöver. Å andra sidan har jag ju inte blivit speciellt tjock heller av det.

Denna veckan är ändå ganska ”snäll” med mycket ”fast” mat. Nästa vecka blir desto tuffare på mycket flytande föda, smoothies, soppor, etc. Kan tänka mig att jag kommer få laga saker från vecka 1 vissa dagar eftersom jag fortfarande tränar i samma takt.

20130314-120907.jpg

Detoxveckor

I måndags inleddes 3 veckors detox. Inte fasta, svält eller endast flytande föda utan rå hälsosam mat som kräver planering och engagemang. Efter tre dagar märks det redan i kroppen. Inget som antagligen syns men det bara känns. En dag kan se ut så här:

Frukost: äppelgröt. Mixar selleri, äpple, päron, vatten och kanel.
Mellanmål: blötlagt bovete, russin och mandel (allt blötlagt). Äpple och kanel till det.
Lunch: sallad
Middag: palsternackscouscous med pumpakärnor

Mellan lunch och middag äter jag gärna en apelsin eller annan frukt. Det verkar inte som att frukosten räcker helt heller så halva mellanmålet brukar ryka redan vid frukosten, haha. Kan ju inte påstå att jag är van att äta fruktpuré till frukost. Vanan och kroppen bara skriker efter ost och smör. Framför allt smör, haha. Jag vet, jag är torsk på smör. Jo, sen dricker jag min proteinshake innan gymmet. Hon som gjort denna detoxen har nog inte räknat med att personen som ska göra det tränar i princip varje dag. Den shaken ingår i ett annat detoxprogram så jag har bestämt mig för att den inte försvinner. Energi behövs när man ska träna på morgonen.

Igår gjorde vi så himla goda råa makirullar med noriark, surkål och en ”färs” på valnötter, paprika, soltorkade tomater, morötter och chili. Så himla gott blev det! Så idag blir det det till lunch istället för sallad. Blev mycket kvar även om Fredrik åt en hel del också. Tänk att jag har en kille som vill äta min hälsosamma mat. Det är härligt!

20130313-072846.jpg

20130313-072856.jpg

Vasan på cykel

Förra söndagen hade jag tänkt köra vasaspinningen på Friskis men min cykelklubb lockade med att fixa trainer åt mig och plötsligt satt jag i en i gängets vardagsrum och cyklade. Vi var ett glatt gäng på sju personer som följde eliten (och resten) de ca 4 timmar som det tar att åka Vasan för dem. Totalt blev det kanske 10-15 mil. Men vilken rumpsmärta. Inte cyklat sen i juli och jag tänkte att det fixar la jag men efter två timmar fick jag låna ett för riktiga cykelshorts och då orkade jag två timmar till. Jag var inte så slut konditionsmässigt men jävlar vad det sög i benen. Det liksom ilade hela vägen från gluteus medius ända ner till knät. Helt galet. Men jag tog mig igenom. Så här såg det ut:

20130308-090618.jpg

20130308-090645.jpg

Delmål 2 check!

Så imon är jag framme på delmål 2. Målet säger smärtfri och stark. Två väldigt relativa och objektiva adjektiv men jag ska försöka få ner mina tankar.

Sen Vasaloppet 2012 har jag haft ont i min skuldra. Den smärtan tog en tillfällig semester i och med massörutbildning då jag i stort sett fick behandling dagligen. Det gjorde faktiskt skillnad och jag hade mindre ont, men sen efter resan till Spanien tog det fart igen och fram tills jag började träna ordentligt igen 2 januari har det sakta börjat avta. Dock måste jag erkänna att det inte är helt borta. ”Pirret” i höger skuldra är nästan helt borta och jag orkar igen. Framför allt är tröttheten i ländryggen borta så jag känner mig inte längre som en tant. Det är skönt. Första veckorna på mitt nya jobb var en riktig pina. För det första skulle jag stå upp i 8 timmar och sedan var jag konstant trött. Det är borta sen delmål 1. Jag är pigg igen, smärtan har börjat avta.

Sedan kommer ju den tunga styrketräningen jag gillar inte utan nya små åkommor. Jag måste börja stretcha igen och det är ju inte riktigt min melodi. Jag har varit väldigt rörlig när jag haft mindre muskelmassa, men smärtan som kommer från en ”klen” kropp är 100 resor värre än stram fascia och ömma muskler. Om inte 1000 resor värre. Den smärtan skapar kroppen nämligen själv för att hålla leder på plats samt en korrekt hållning. Kroppen strävar alltid efter balans och ser man inte till att hålla den så gör kroppen vad som helst för att skapa balans.

Stark är ju också relativt, men jag har gått från 50kg i knäböj till 80kg vilket är helt okej enligt mig. Marklyften ökas sakta men säkert och jag märker det tydligt på min kropp och hållning. Det är en väldigt stor skillnad.

24-25 pass har jag klarat av den här perioden. Lite färre än förra men det känns ändå bra. Håller mig frisk, kry och äter mängder mer mat. Dock semlor också så magrutorna lyser med sin frånvaro, hahaha! Det har nog blivit omkring 20 semlor den här perioden. Nästan lika många som träningspass, hehe. Däremot kommer ändringen på det nu i mars. Ett ordentligt ryck med kosten skall göras och jag ska ägna resten av kvällen åt att planera för hur detta ska gå till. Det kommer inte bli någon typisk deff á la fitnessbrud med lättkvarg och proteinpulver (uääääk!!!) utan jag tänker mer åt raw food – detoxhållet. Den senaste tiden har jag ätit det mesta jag kommit över. Kläderna sitter bättre men vågen har tickat stadigt uppåt så nu är det dags att rycka tag i alla mina kostkunskaper och tajta till kroppen lite. Så vi stryper socker, bröd och ris (pasta äter jag knappt ändå) och taggar ner lite på mejeriprodukterna. Jag har svårt med smöret och yoghurten, men jag kommer inte ta bort allt. Man ska äta det man tycker är gott. För min del är det inte onyttigast tänkbara så det är ganska lätt att tänka så. Kött har ju varit uteslutet ur min diet sedan två år tillbaka, men jag äter fortfarande fisk och skaldjur när det faller mig in.

Så här är jag nu, på väg tillbaka till min riktiga kroppsform. Har precis gått in i pre-mens-mode och är svullen som en ballong. Alltid lika otrevligt, men jag tackar och bockar för att kroppen fungerar. Min mens krånglar när jag börjar träna mycket. Den blir oregelbunden och  konstig, men något som jag hanterar så gott det går.

Michaela Augustssons armar – inspiration!!

Mer inspiration!

Så här ligger det till

Hej hopp bloggen!

Livet tuffar på. Jag tänker varje dag att jag ska blogga men det blir liksom inte av. Det verkar som att Candy Crush (svär lite över detta beroendeframkallande spel) tagit över den lilla stunden på bussen jag brukade posta iväg ett inlägg.

Just nu väntar vi på svar från fastighetsbolag angående triangelbytet vi ansökt om. Håller alla fingrar och tår på att detta ska gå igenom. Det beslutet hänger i luften nu och man bara väntar och är allmänt tålmodig. Blir det flytt i slutet av månaden eller inte?

På träningsfronten går allt bra. Jag har ramlat förbi nästa delmål och detta skall skrivas om efter detta inlägg. Men kroppen vill ha mer. Det känns i varenda cell. Mer, tuffare, mermermer. Som sagt, nästa inlägg.

Sedan skall det ju alltid finnas en konflikt i livet. Just nu är jag inte mitt i den, men jag är indirekt inblandad och försöker hålla det på ett längre avstånd än en arm. Lycka att man har människor som backar upp, kan svara på frågor och orkar lyssna. Too bad att det finns riktiga stolpar, men livet är fullt av dem så man hanterar och går vidare. Energi skall läggas på det som ger något tillbaka.

Annat är också att jag inte längre masserar som ett extrajobb på ett specifikt ställe. Jag har valt att lägga min tid på min egen lilla familj och träning. Hälsa går före allt. Resten går alltid att lösa. Jag är lycklig på mitt nuvarande jobb. Visst kan jag behöva lite mer utmaning, men just nu passar det fantastiskt bra. Jag jobbar 10-18 mån, tis, ons, fre, lör 10-14 och sen är jag ledig på torsdagar och söndagar. Förutom resan till Hawaii kommer jag jobba så fram till 10 augusti. Efter det är ett tomt papper.

Förutom att jag just nu jobbar med en ansökan till en utbildning. Så är det. Åre vildmark och friluftsguide. Den börjar 13 augusti om jag kommer in. En YH-utbildning på två år. Såklart är jag kluven inför alla förändringar det skulle innebära, men jag är taggad till tänderna. All logistik kring en sådan förändring är i skrivande stund en helt annan utmaning. Först ska jag bli antagen.

Det var kort och gott om hur det ligger till. Jag får komma med några återblickar med bilder från mobilen snart :)