månadsarkiv: maj 2012

127 kilometer

Cykling kan nog vara en av de roligaste träningsformerna. Dels för att det är så socialt (ni vet, jag har ju typ ingen social stimulans när jag tränar). Såklart är det lite monotont ibland och speciellt när vi som idag bara hade 720 höjdmeter att klättra. Alltså en väldigt platt tur idag. Det behövs! Tyvärr är vi inte en tajt grupp som alltid kör ihop utan den som vill och kan hoppar på de träningar som passar. Därav blir det ibland svårt att hålla ihop gruppen när det är kuperad terräng. Men idag var det åka av! Tyvärr fick vi några stopp som drog ner medelhastigheten men räknar man bort det så snittade vi på ca 31km/h. Gryyyymt! När jag kom till Sportson kl 09 imorse så fick jag lite ont i magen när jag såg 12 starka goa gubbar uppradade och redo. Fyfan tänkte jag. Jag döööör. Ville cykla hem igen och tänkte att det går ju aldrig. om jag brukar tänka när jag ska ut och cykla. Men det funkar. Varje gång.

Vi började med motvind ner mot Åsa, via Fjärås, fortsatte ner mot Bua, vände in mot Veddige vilket gav medvind länge och väl. Sen kom vi till Kungsäter, Horred, Idala, tillbaka till Åsa och hem igen. Kunde hänga med bra och testade en ny bar idag från Vitargo. Den innehåller en en massa skumma grejer men jag måste testköra grejerna innan Vättern och behöver något med extra krut i. Nötter och bär i all ära, men det är inte lika effektivt som koffein. Hade dock alldeles för lite vatten med mig idag. Det var sjukt påfrestande både psykiskt och fysiskt att inte ha tillräckligt så snart ska jag testa vätskesystem och förmodligen köra med det på Vättern. Dock ryker planen om en rosa tröja då eftersom vätskesystemet är senapsgult … gotta match ;)

Eat alot, sleep many hours and train hard.

Löparskor

Jag har löptränat i ganska många år nu. Periodvis, måste jag dock tillägga. Från dagligen i flera veckor, till 2-3 gånger i veckan eller ibland inte alls. Sedan jag flyttade till Göteborg har det varit svårare för mig att löpträna eftersom jag inte tycker om att springa i stan utan behöver ta mig till större grönområden för att springa. Det är inte min melodi för jag vill att det ska vara enkelt att träna.

Nu när mamma och pappa kommer hem från Hongkong har de i alla fall med sig nya löparskor till mig. Mina gamla var totalt utslitna och mina barfotaskor (ej fivefingers) använder jag en del till vardags också, så nu blir det mer ordentligt. Jag varierar skorna mycket när jag springer. Älskar att kunna springa i min Fivefingers, men inte alltid och inte för långa sträckor. Det ska vara mjuk underlag och lite mer leklöpning än stenhårda intervaller. Dessa anländer på onsdag:

Modell 1080, neutrala

Modell Minimus 00