månadsarkiv: april 2011

- Paus -

Liksom de flesta av mina relationer det senaste året börjar även den till min blogg att knaka i fogarna. Det kan vara dags att bryta upp med det jag startade för nästan exakt fem år sedan. Mycket har hänt sedan dess. Inlägg jag läser från maj 2006 är en liten tjejs i-landsproblem och tankar om livet. Som går vidare och förändras. Den ständiga förändringsfasen. Det senaste året, nästan 1,5, har varit kaotiskt men mycket lärorikt. På denna korta tid har jag gått från tankar jag aldrig trodde jag skulle ändra på … till just det. Från att jag älskade att bo själv, till att jag flyttade hem igen. Från tanken på att sälja min bil var skrattretande, till att jag inte längre vill ha den. Från relationer jag var livrädd för att vara utan, till att finna mig själv helt utmärkt på egen hand. Från känslan att ha människor jag litar på omkring mig, till att förstå att man endast kan se till att lita på och tro på sig själv. Från maxat klädbehov, till att vilja få plats med allt i en byrå. Från att försöka ta hand om alla till att inte bry mig om någon. Man kan lugnt säga att jag gått från den ena ytterligheten till den andra på många plan samtidigt som man på något sätt försökt hålla humöret jämnt och fokus inställt på rätt saker.

Så livet knatar på, drömmar tar form, intressen dumpas, återfinns och upptäcks. Människor kommer och människor går. Innan var ordningen på skalan över det viktigaste trygghet, kärlek, frihet. Nu är friheten absolut viktigast, för då är jag trygg och då kan jag känna kärlek. När jag vet att jag är fri att göra vad jag vill, när jag är medveten om mitt ansvar och fattar beslut därefter, är jag trygg.

Det enda jag är helt säker på när det gäller mitt liv är att det förändras och jag är inte rädd för förändringar. Jag gillar när livet rör på sig även om det kanske bara är psykiskt. Just nu vet jag inte om det här är sista gången jag bloggar, eller om jag tar upp det igen. Jag lämnar det öppet.

Diettestet

För ett par veckor sedan gjorde jag ett test på en typ av diet. Lite komplicerat eftersom det var uppdelat så olika mellan dagarna, men ganska simpel mat och sen blir ju inget krångligare än vad man gör det. Jag hade tänkt fortsätta med den här dieten tills jag ska skicka in ansökan till Talangjakten 2011, men redan efter sex dagar bestämde jag mig för att avbryta den. Det fanns några olika anledningar till det:

  • Den var anpassad till personer som tål mejeriprodukter. Det gör inte jag, inte ens laktosfria. Jag kan äta smör en gång om dagen, eventuellt en portion (ca 100g) keso eller ost, men mer än så klarar jag inte av. Jag får inte ont i magen (som av mjöl, grädde) av kesella, ost, keso eller smör, men om jag äter för mycket påverkar det mina slemhinnor och jag blir (det låter skitkonstigt, men för mig är det jättejobbigt) blöt i öronen. Det känns som att jag har lock och fått in en massa vatten i öronen. Sedan får jag sämre andedräkt och känner mig snorig. Sämre slemhinnor helt enkelt.
  • Dieten bestod av huvudsakligen protein, en del fett och nästan total strypning på kolhydrater. Jag vet att en ketogen diet fungerar och att det är bra. Det man måste göra är att låta kroppen ställa om sig från att ta energi från lagrat glykogen till att använda fettdepåerna som energi. För att göra den omställningen blir det otroligt tungt att träna uthållighetsträning som typ distanslöpning och spinning. Mjölksyran sprutar, det är tungt och jobbigt. Jag skall göra den här omställningen inom en ganska snar framtid, men jag tycker fortfarande det är otroligt roligt att träna kondition och känner mig inte riktigt beredd på att släppa det en vecka eller två för att låta kroppen ställa om sig.
  • Sedan kommer en ytterligare svårighet när det kommer till att övergå till en ketogen diet. 1. Jag tål inte mejeriprodukter. 2. Jag är äter in kött från fyrbenta djur. Att jag då skulle strypa kolhydraterna utelämnar all energi jag får från baljväxter vilket är ganska tufft för mig. Spannmål är inga problem eftersom jag inte tål det i stora mängder heller.

Som ni förstår var inte detta helt lätt för mig. Den dagen som gick allra bäst var den dagen jag fick äta kolhydrater även om jag fastade fram till kl 13!! Träningspasset gick grymt bra och det kändes bra i kroppen. Lördag var jag rejält trött och jag nådde teknisk failure redan vid 6 reps på skivstångscurls när jag egentligen klarar 10. Frustrerande som bara den när musklerna ger vika.

Sammanfattningsvis så var det inte så psykiskt jobbigt som jag trodde, men det var rejält stressande för kroppen att äta produkter jag inte tål. De första tre dagarna tappade jag ganska mycket i fett faktiskt (ögonmått) och musklerna fick en helt annan form av de kopiösa mängder protein. Nu förstår jag varför nissarna som pysslar med Body Fitness och Body Building ser ut som de gör. Det stavas p-r-o-t-e-i-n-p-u-l-v-e-r. Vissa dricker 5 shakes om dagen, medan andra är lite sansade och nöjer sig med en efter eller halva före och halva efter. Jag föredrar det sistnämnda även om jag tycker det smakar päck rent ut sagt.

Vad som också var riktigt bra för mig när jag testade detta var att få en riktigt chock av mejeriprodukter för att verkligen få det fastställt att jag inte mår bra av det. När man gör många förändringar i kosten samtidigt är det svårt att veta vad det är som påverkar vad och nu fick jag verkligen svaret på det.

Så. Nu är jag äntligen klar med den uvärderingen. Så jag fortsätter med min bovetegröt, frön, banan, nötter och sojamjölk. Mat från växtriket passar mig bättre än något jag hittills testat och det är kunskapsmässigt nyttigt att testa sig fram! Veckan efter testet hade jag ett helsike med att städa rent kroppen och allt var upp och ned. Samma förra veckan i Wien när jag frångick det mesta från vad jag vanligtvis äter. Vätska i benen (hej socker), svullen mage (hej gluten) och en övergångsfas från 14 pass i veckan (mat därefter) till 8 och det är inte helt enkelt för kroppen att minska energiintaget åt det hållet. Magsäcken är töjd för att jag ska tillgodose min energiförbrukning och den vill gärna ha lika mycket även om förbrukningen går ned. NU är jag däremot snart återställd. Knäna har snart återgått till det normala (slutat ”dallra”) och jag håller mina mått. Jag skulle egentligen minskat dem sedan senaste mätningen, men så blev det alltså inte, men jag skriver mer om det snart. Alles för nu.

14 – Veckans träning

Vecka 14 Kondition Minuter Styrka Minuter
Måndag 21 Powerwalk 41 Press 52
  Spinning 49    
Tisdag 22 Spinning 45    
Onsdag 23 Powerwalk 40 Lår 75
Torsdag 24 Powerwalk 41 Crossfit 40
Fredag 25 VILA   VILA  
Lördag 26 Powerwalk 41 Drag 101
  Terräng 10km 61    
Söndag 27 Powerwalk 41 Höft 73
  Terräng 10km 71    
TOTALT 9 430 5 341

Ännu en vecka har passerat! Tusen gånger bättre träningsvecka än förra! Framförallt inte lika jävlig! Tack vare att mejeriprodukterna åkte ut med huvudet före och att kolhydrater åter trätt in i mitt liv! Thank god! Jag kommer testa ketogen diet igen och förmodligen låta min kost övergå till det helt och hållet i framtiden, men när konditionsträningen är så fantastiskt rolig och går så bra är det inte värt det. Jag har skrivit ett inlägg om dieten jag testade som jag kommer publicera lite senare och vad jag dragit för slutsatser av den. Men en vecka räckte för nu, that’s for sure!

Annorlunda denna veckan var att lårpasset och crossfiten sköts fram en dag. Mina ben var helt förstörda efter marklyften söndagen veckan innan och det kändes i hela kroppen att jag inte skulle ge mina muskler en chans att återhämta sig tillräckligt om jag hade kört tisdag. Att lyssna på kroppen är oerhört viktigt. I fredags skulle jag även avverkat 8km i Skatås, men i bilen hem var jag trött och osugen på den trafikerade gångväg jag förmodligen skulle mötas av. Det stör mig lite (lite lite) att jag funderade så mycket och velade fram och tillbaka. Jag brukar peppa mig själv att INTE tänka och fundera så himla mycket utan bara GÖRA.

Terrängpassen nu i helgen var underbara! Lördagen sprang jag själv, utan mobil och utan att någon visste var jag var. Lite läskigt, men en otrolig frihetskänsla. Jag och skogen. Söndagen var något varmare och jag sprang i linne en sträcka. Då var jag inte själv utan fick sällskap. Registrerade fem fjärilar, tre olika arter. Vår, vackra vår.

13 – Veckans träning

Vecka 13 Aktivitet Minuter Pass Minuter
Måndag 28     Press + intervaller 113
Tisdag 1 Powerwalk 40 Lår 79
  Spinning 50    
Onsdag 2 Powerwalk 40 Cirkel 93
Torsdag 3 Spinning 48    
         
Fredag 4 Powerwalk 42 Drag 73
Lördag 5 Powerwalk 43    
  Distans 14km 75    
Söndag 6 Powerwalk 73 Höft 82
TOTALT 8 411 5 440

Även vecka 13 blev en bra vecka! Trots diet jag testade och en aning trötthet och psykisk påfrestning. Höftpasset blev brutalt! Benpasset inte alls lika jobbigt som jag ville (det var där dieten sa ifrån mest). Däremot gick crossfitpasset grymt på på onsdagen och jag borde köra mer crossfit för det ger verkligen!!

Fokus nu vecka 14 blir MER MER MER mage. Tråkigt som bara den när man tränar själv, men jag har gett mig fasen på ett ordentligt sixpack så jag måste ge allt. Kanske blir att göra lite sit-ups hemma på mattan också. Blir även mer bastubad den här veckan. Vill verkligen inte tappa den grymma cirkulation jag byggt upp. Jepp, så får vi som inte har det naturligt för oss jobba. Bastun hjälper typ mot allt. Mer om dieten jag testade och måttminskning i kommande inlägg. Jag är alldeles för trött just nu och imon blir det inte många minuter framför datorn. Sov gott.

Inlägg #1700

Snart fyller min blogg 5 år! Jag började blogga i maj 2006 och sedan dess har vi hållt ihop stadigt. Ibland mer svajigt, ibland har jag inte kunat vara utan den. Längsta förhållandet jag haft, haha :)

Om exakt en vecka befinner jag mig på Wiens gator och äter lunch förhoppningsvis på en uteservering, ca 17 grader varmt och solglasögon på huvudet. Jag längtar. Ledighet, ensam med mamma-tid, sova ut och läsa böcker. Underbart.

Kan rapportera om en brutal träningsvärk i svank och baksida lår sen i söndags och nu kommer bröst, axlar och triceps krypande. Då övre rygg också hänger med sen i fredags kan jag konstatera att träningsvärken tagit över min kropp fullständigt med undantag för biceps som verkar klarat sig bra och även magen. Men det är skönt och jag njuter av det och vetskapen om processen som pågår när man jobbat och slitit. Tisdag betyder egentligen ben för mig, men jag vilar dem idag, kör mitt spinningpass och kör på onsdag istället. Då blir det knäböj för hela slanten.

Lunch-time nu och det betyder maaaaat! Uppdaterar förmodligen mer ikväll om mått, förra veckans träning osv. Resten av veckan är nämligen fullproppad så ikväll ska jag försöka passa på att blogga lite :)

Check

En liten formcheck med kameran igår. Usch så suddigt, men så blir det ibland! Även om jag fortfarande är mjuk som en dunboll så börjar det ta sig. Allt blir ju så motsägelsefullt när man är så otroligt långt från scenform (ja, det är målet) så har jag aldrig varit i så här bra form eller haft ens i närheten av tonade muskler, men det går åt rätt håll. Proteindieten funkar och sen igår är jag lite gladare när lite mer fett är med i spelet. Måste påminna mig om att detta är min första vecka och det blir lite freestyle och MYCKET känna efter. T.ex. känner jag mig extremt mycket piggare på morgonen när jag avslutar kvällen med en omgång kasein-protein än inget alls. Däremot fick jag uppleva en väldigt påtaglig mjölksyreattack i benen på spinningen igår, vilket antagligen är på grund av kombinationen av träningsvärk och färre kolhydrater. Som jag sa igår spann jag loss lite när jag kom hem från jobbet och skulle äta middag, men det bryr jag mig verkligen inte om. Huvudsaken är att det totalt sett blev en bra dag.

 

Ärligt talat trodde jag att jag skulle vara mindre sötsugen, men det är en viss (läs:ganska stor) saknad när det kommer till frukt och mörk choklad. Har ätit 4 frukter sedan i måndags vilket är ett normalt dagsintag annars. En banan, ett äpple och 2 grapefrukter. Å häromdagen dukades det upp massiva brownies i lunchrummet och det var en inre kamp där ett tag. Intensiv, men ganska kort ändå.

Så första veckan är snart avklarad. Dragpass idag (och en lååång bastu för att driva ut mjölksyredemonerna), högskoleprovet imon och hårdträning för höft på söndag som också innehåller löpning. Längesen jag sprang nu så det blir en kortis på ca 10km tror jag. Men först det där högskoleprovet. Åh, jag längtar … eeh?