månadsarkiv: mars 2011

Passar på

Att blogga lite nu när jag har en halvtimma över hemma. Lögn, jag har skrotat sedan 16:30 och bara göttat mig en stund. Hur ofta gör man det liksom? Never. Fick ett litet bryt när jag skulle äta och drog till med rökt makrill istället för tonfisk och ballade ur på finncrispen. Himmelskt. Å morgonpromenaden blev det inget med idag heller, men jag ligger redan back på kalorifronten och det slutar nog på -1000 idag. Saknar jordnötssmöret alltså, hehe, men känner redan hur jag tappat på bara fyra dagar. Tjuvstartade med måttbandet imorse och har minskat 1cm till på varje mätpunkt ungefär. På fyra dagar. Just nu laddar jag för ett spinningpass á la svettflod nu och vilar mina ömma muskler. Har ont typ överallt sedan crossfitpasset igår och träningsvärken i benen hänger i. Gött äre’. Crossfitpasset, fyra varv, igår såg ut så här:

  • Rodd i TRX x 15
  • Chins varvat med vanliga upphopp x så många jag orkade ;)
  • Hopprep x 100
  • Crunches på bosu x 15
  • Kettlebellswing x 20 (f*ing asjobbigt)

Sedan gjorde jag ytterligare en cirkel x 3:

  • Stående hanteldrag (sneda magmuskler) x 4 (per sida)
  • Snurr med viktplatta x 8 (åt varje håll)
  • Sittande benlyft med medicinboll x 10

Avslutade med några set golfswing i cablen för sneda och tryckte ut det sista med sju rusher på bandet. Med löparskorna den här gången (klapp på axeln). Svetten sprutade i bastun efteråt och vilken underbar känsla. Ändå ganska sjukt att jag känner att jag säkert kunde gett lite mer, men då hade försummat den där goa känslan av när man direkt ser framemot nästa pass. Vilket är imorgon. Heliga fredagen får pisk av ett dragdominant pass eftersom jag inte kan köra det på lördag som jag brukar. Det är ju högskoleprovet. Blir nog ett löppass på kvällen och söndagen kommer bli grym. Längtar efter ett terrängpass och marklyften.

Så har man fördrivit 20min till. Nu ska jag ta fram mina röda kläder och börja ladda ordentligt. Här ska spinnas.

Magträning

Med kolhydratsbrist och proteinmängder jag inte är van vid känner jag mig lite knas i kroppen. Inte svullet tung, absolut inte svullen, men väldigt tung och hård i musklerna. Eller så är det inbillning på grund av bristen på kolhydrater, haha :D känner mig helt mongo, men idag ska jag fylla på lite. Ska bli helt fantastiskt. Nästa gång jag tittar in här kanske jag är helt hög istället.

Skämt å sido. Igår var en tuff träningsdag igen. Värmde upp benpasset med att testa sju nya låtar till mitt spinningpass, dundrade på i ställningen för knäböj, dog lite halvt när jag körde utfall och svor över hur dålig jag är på benspark. Finns ingen övning jag får så smärtsam mjölksyra av. Det bara skriker. Upptrappning och nedtrappning och likadant för i sittande lårcurl. Avslutade med utåtroterande gynstolen. Också upptrappning med lite högre antal repetitioner. Sedan var det mitt spinningpass. Med morgonpromenaden förbrände jag 1363kcal igår. Nästan exakt vad jag åt och med den normala stillasittande förbränningen blir det ungefär ett underskott på 1500kcal, ungefär samma som i måndags. Det är alldeles för hårt så det blir att lägga till lite lite så jag i alla fall kommer under 1000-sträcket. Det är inget muskelnedbrytande självplågeri jag ska hålla på med, men jag tycker faktiskt redan att jag ser/känner lite skillnad så det är samtidigt lite spännande så här i början när man testar något nytt.

Idag är det tänkt att jag ska köra någon form av crossfit. Jag behöver verkligen fokusera på magmusklerna. Tycker magträning är äckligt tråkigt att köra själv, typ balansövningar och sit-ups. Plankan ska vi inte prata om. Uäk! Men det måste göras om det sista greppet ska bort och rutorna fram. Min starkaste sida är musklerna ovanför höftbenet, så det blir mest raka magmusklerna som ska tränas. Blir nog upp å rusha på bandet efter det. Får se hur mycket det finns kvar att krama ut ;)

Sån här mage får man inte om man skippar magträningen …

12 – Veckans träning

Vecka 12 Kondition Minuter Styrka Minuter
Måndag 21 Powerwalk 41 Press 71
  Spinning 46    
  Spinning 44    
Tisdag 22 Spinning 48 Lår 61
Onsdag 23 Powerwalk 41    
Torsdag 24        
Fredag 25        
Lördag 26        
Söndag 27 Powerwalk 44    
TOTALT 6 264 2 132

Totalt: 8

Mot mina vanliga veckor är ju detta ett skämt, men jag tog ett klokt beslut att låta kroppen vila, och slippa en storm med hosta, snor och halsont. Jag märkte inte riktigt att jag började bli krasslig på onsdagen och förstod inte varför jag sov som en stock på tåget till Stockholm, men mot kvällen blev det hemskt och morgonen därpå svor jag tyst för mig själv. Helgen blev alltså väldigt lugn och ågnades åt mental förberedelse samt mysbyxhäng. Kände mig lite svullen på söndag kväll, men idag är det som bortblåst.

Måndagen förra veckan var ju go, haha! Fick ett ryck efter mitt eget spinningpass och hakade på passet med rocktema! Min favoritledare och gryyym musik. Det blir mycket tung rock på mitt nya pass som jag snart är klar med. Ska bara testköra och byta lite först :)

Annars – Ny vecka och fullt ös, medvetslöööös!!!!

Axelmos

Underbart träningspass igår. Jag trallade hela vägen hem på någon visa som handlade om att jag äntligen skulle få träna. Snacka om att peptalka sig själv, haha ;)

Cykeln åkte fram igår! Älskade cykel! Behöver bara höja sadeln lite och pumpa däcken så kommer den rulla som en dröm! I år står jag ju inför ett lite större inköp då jag ska köpa en racingcykel. Det är en ekonomiskt utflippad sport och jag har ingen aning om den kommer att tilltala mig så jag ska satsa på en för 7-8000kr om jag inte hittar någon begagnad billigare. Borde vara ganska bra på blocket efter Vätternrundan. Finns ju inte så många cyklar i min size så jag får se. Har blivit erbjuden att hänga med en cykelgrupp hemma så att jag lär mig cykla i klunga. Shit alltså. 30mil. Men det är nästa år som tur är.

Överkroppspasset med fokus på press igår då. När jag var klar med passet hade jag ändå inte fått nog så det blev att pumpa ur bröst, triceps och axlar med maxreps i cablen innan jag körde 10 rusher på bandet (ajabaja som inte bytte om till löparskorna). Jag kramade verkligen ur det sista ur triceps igår och även om inte träningsvärken är här än så känner jag hur den börjar bre ut sig.

Måste bara berätta lite om folket på gymmet igår. Haha. Det är så sjukt roligt när man gör små upptäckter som andra inte är medvetna om. Bänkpress är en sådan övning som jag alltid maxar tills jag inte orkar upp med stången och måste släppa ned den på bröstet och rullar fram den på magen så att jag kommer upp. Jag har nämligen upptäckt att om det står det killar runtomkring kan jag nästan vara helt säker på att det inte dröjer speciellt många sekunder innan jag får hjälp. När jag fick hjälp igår kom den andra killen fram och viskade att jag får säga till innan, och då skrattade jag lite för mig själv när jag gick därifrån och tänkte att det behövs inte. Alla har stenkoll på mina övningar och när jag inte orkar mer. En tjej stoppade mig igår när jag la tillbaka alla vikterna efter ett multiset och sa att jag var duktig i dipsställningen. Snacka om egoboost! Blev så himla glad! 4×8 börjar kännas lätt nu så det är dags för ökning till 4×10. Kanske ett femte set också. Igår var egentligen tanken att satsa allt på bänkpressen, men jag körde slut på allt i upptrappningen på den lutande bänken så jag hade inte mycket kvar till vanlig bänk. Efter upptrappningen (25-50kg, bommade 55kg och fick hjälp av en snygg kille) droppade jag nämligen av vikterna på samma sätt som i upptrappningen fast maxade varje vikt tills jag inte orkade mer. Det satt fint kan jag lova! När jag cyklade hem var det fortfarande ljust. Underbart :)

Efter en sån här start på träningsveckan så är jag riktigt taggad. Upp 04:00 imorse, 40min i mörkret med Malte, bra tryck i stegen och tankarna på dagens benpass, knäböj för hela slanten, och ett spinningpass som jag leder så kan jag inte annat än att vara skitglad. Efter fem dagar vila (!!) är jag äntligen tillbaka och jag är som en femåring på julafton. Haha, vi får la se hur det blir mot slutet av den här första dietveckan, om jag är lika glad och munter då.

11 – Veckans träning

Vecka 11 Kondition Minuter Styrka Minuter
Måndag 14     Pressdominant 65
Tisdag 15 Powerwalk 40 Lårdominant 58
  Spinning 47    
Onsdag 16 Powerwalk 40 Crossfit 46
Torsdag 17 Powerwalk 41    
Fredag 18 Spinning 49 Dragdominant 72
  Distans 38    
Lördag 19 Powerwalk 41 Höftdominant 105
  Spinning 31    
Söndag 20 Powerwalk 45    
  Spinning 110    
TOTALT 10 482 5 346

Nu kommer äntligen träningen för vecka 11 som varit. Jag har ändrat om upplägget på passen och istället för ett pass med den och den muskelgruppen fokuserar jag på press, drag, lår och höft. Jag även på att köra ett pass crossfit och har varit uppe på bandet några gånger.

Så just nu bekantar jag mig med mina nya övningar som är väldigt basic. Inga konstigheter alls.Har fokus på mestadels 4-10 repetitioner beroende på vad jag gör, jobbar en hel del med upptrappning och snabbare repetitioner. Men jag är fortfarande i en liten förändringsfas och med all den information jag tar till mig just nu så blir det mer och mer tydligt att jag måste göra vissa förändringar. Jag skriver mer om det i nästa inlägg.

95kg marklyft

Var är jag någonstans egentligen? Haha. Fullt upp. Från klockan 04:00 på morgonen tills jag tvingar mig att gå å lägga mig förhoppningsvis innan 22:30. Mycket jobb är det, men mest tränar jag. Kände att en ”motgång” skakade mig lite igår på dagen, men jag fick min rädsla om en eventuell benhinneinflammation elimininerad (underbara ord att ha i följd) när jag ringde och pratade med min ortoped, tillika gudmor, som förklarade efter en massa tryckande och trippande att jag hade ont i de mjukdelarna och inte benet. SKÖNT. Ändå tar jag det lite lugnt med asfaltslöpningen för att inte dra på mig en muskelinflammation.

Helgen var bra. Träningsmässigt en lugnare helg eftersom båda löppassen uteblev, men jag var ute med Malte i skogen både lördag och söndag och gick långa promenader. Lördagens vårkänslor gick inte att ta miste på. När man kan sitta på en sten utan att frysa rumpan av sig är våren här. Så är det bara.

Imorgon är en bra dag. Mina föräldrar kommer hem från Kenya efter en härlig semester och jag ska åka till Stockholm och jobba. Det blir tre härliga timmar på tåg (älskar X2000) med dator och en ny rolig träningsbok jag köpt, planering och läsa på lite om en sak jag grejar lite med just nu. Jag får det att låta som att tre timmar är tre dygn men jag har ju tre timmar hem dagen efter också ;)

I övrigt vill jag bara ställa mig å peka lite på rubriken. PB i lördags. Med dragremmar, men ÄNDÅ. Trappade upp från 45kg, 5 reps på var 10kg ökning. Det riktigt sprängde i axlarna av när jag gjorde maxlyftet. Träningsvärken? Helt fruktansvärt brutal. Den sitter fortfarande i sen i lördags, men börjar avta. Har aldrig varit med om en sådan träningsvärk i svanken tidigare. Jag ser det definitivt som något positivt. Det är nu de riktiga tyngderna börjar ta sig och jag ser en enorm utveckling vecka till vecka. Finns inget mer tillfredsställande.

Boken jag äntligen fick tag i! Lycklig tjej!

Mätt och glad

Man har en väldigt tacksam kropp ändå. Träning, mat och sömn och man är lycklig som ett barn. Jag har nog ett litet endorfinrus för tillfället och tänker rida ut det helt och hållet. När jag började träna ordentligt i november så var jag hög 24/7, men nu har det lugnat ner sig betydligt. Det krävs hela tiden mer för att jag ska sväva. Men jag har en viss känsla för att jag kanske inte tränat riktigt rätt på gymmet det senaste och har börjat läsa lite mer, samla information och testa nya saker och jag tror det hjälper!

På talade om att sväva var det något jag inte gjorde igår när jag sprang. Fan i helvete vad tungt det var. Korta steg, inget tryck och ett flås som lät som dålig kondis snarare än det där goa flåset. Ingen rytm alls. Haha. Jag skulle sprungit samma runda två varv, men gav fan upp efter en, fick en kass tid och kände mig som en tegelsten efteråt. Gött att känna att man lever liksom. Man gör dåliga pass ibland, men man gör det och man mår bättre efteråt.

Har precis ätit och ska ta mig an lite tvätt, min garderob och pluggandet. Hoppas att kroppen är ordentligt återhämtad innan det blir mörkt. Idag vill jag ha meeeer! 12km under 60min hade suttit fint, en timme i bastun och jag kan inte vara mer nöjd med dagen. Är rätt pissed på att USB-sticket som tar emot all min träningsinfo gick sönder och jag måste lägga in allt manuellt, men jag måste göra det eftersom jag omöjligen kan hålla reda på alla pass.

Bästa återhämtningsmaten there is. Ägg, på rågrutor, lite majonnäs (fri från tillsatser), purjo, en skiva ost och tomat, apelsinjuice, vitt te och ett äpple. Mums!

Spinningdags!

Laddar för att leda ett spinningpass! Blir inte hela idag utan jag klipper ihop ett så att det ska passa i ett kombipass med core/bosu som en annan tjej kör. Ska bli jättekul! Finns inget bättre än morgonpigga lördagsmotionärer! Efter det blir det gymmet och sedan hem för städning, och pluggeri. Inte alls lika kul som att träna, men om jag är på topp idag så blir det nog lite löpning framåt eftermiddagen. Jag känner mig lätt i kroppen idag, pigg och fräsch! Har till och med slängt på lite smink nu innan träningen (dock ingen mascara…eeh, den har nog torkat ihop vid det här laget, haha) är ingen storkonsument av make-up direkt ;)

Vilken morgon det var förresten! Strålande solsken, ett par minusgrader, bra tryck i stegen. Kanske för att jag var så hungrig och ville hem igen, haha, men ändå! Det är underbart att gå upp med soluppgången. Nu börjar även andningen komma tillbaka. Järnvärdena går upp igen. Helt ofattbart skönt. Har boostat ordentligt med blutsaft, tabletter och sesampasta. Skönt när kroppen svarar så snabbt!

10 – veckans träning

Vecka 10 Kondition Minuter Styrka Minuter
Måndag 7 Powerwalk 39 3:3 58
  Spinning 47    
Tisdag 8 Powerwalk 40 3:4 68
  Spinning 40    
Onsdag 9 Powerwalk 42 3:1 64
Torsdag 10 Powerwalk 78    
Fredag 11 Powerwalk 43    
  Löpning (12km) 62    
Lördag 12 Powerwalk 43 Press 75
Söndag 13 Powerwalk 46 Drag 69
  Distans (22,6km) 124    
TOTALT 11 604 5 334

Det känns som att jag fått till en lite mer ”normal” vecka. På torsdagen var jag rejält trött och började med en lite mer allvarlig analys på vad jag saknar. På lördagen trillade ju poletten ned och det blev väldigt tydligt att jag haft järnbrist. Nu är blutsaften inhandlad för en ordentlig kur och i eftermiddag ska jag köpa tabletter som jag kan äta mer kontinuerligt. Sedan blir det sesampasta i massor. Sesamfrön innehåller 104% av RDI per 100g. Högre halt än kött, men eftersom man lättare tar upp järn ur animaliska produkter, blir det att trycka i sig ordentligt.

Prestationsmässigt är järn superviktigt och om det nu (högst troligt) har varit det jag saknat så lär nästa veckas träning bli bättre. Även om jag är nöjd med vecka 10 så gillar jag inte att känna mig trött och orkeslös. Jag gör det jag ska ändå, men det blir inte lika roligt.

Så under vecka 11 springer jag mot nya höjder. Mina nya styrkepass är riktigt motiverande och det ska bli skitkul att testa nytt. Jag tröttnar så otroligt fort på styrkeövningar. Vissa kommer jag alltid tillbaka till, men man måste variera sig. Dels för att det ska vara roligt, men också för att utvecklas. Det går hand i hand. Ska lugna mig lite med chinsen, som jag inte riktigt behärskar och göra övningar som tränar upp de muskler jag behöver för chins.

Som jag skrivit om tidigare går alla styrkeövningar mer back to basic. Enkla basövningar, mestadels fria vikter och cable cross. Det blir ett styrkepass med mer flås, och tunga benövningar. Vecka 11, NU KÖR VI!

Mot sängen

Så trött som min kropp är nu är lite väl brutalt, men fan vad skönt det är. Lägger jag mig ner nu så kommer jag att somna på två sekunder. Hade tänkte dra veckans träning, men jag gör det imorgon. Jag tror jag ska stänga locket, borsta tänderna och krypa under täcket istället. Imorgon börjar en ny träningsvecka, med hård start på mitt nya träningsschema som jag testat de första två passen den här helgen. Blir tre pass överkropp på raken, men det gör inget.

Har en rolig arbetsvecka framför mig med lite utflykter hit och dit. Vädret skall bli bra dit jag ska så jag hoppas på riktigt bra fotografering. Den här helgen har jag faktiskt fått städat i källaren och gjort lite såna saker, men känner fortfarande att jag ligger långt efter med närmst liggande deadline. Högskoleprovet. Ärligt talat så orkar jag inte ha ångest för det. Jag ska göra det jag gör bäst. Prestera för att uppnå ett mål. Dags att stänga ner. Sweet dreams.