månadsarkiv: februari 2011

Do it, just do it.

Stirrar på skärmen och inser vad jag har gjort. Jag har anmält mig. Jag har mentalt påbörjat resan mot En Svensk Klassiker. Var ska det här sluta? Jag har inlett något som jag länge tvivlat på om jag klarar. ”Det där är ju sånt som starka, tåliga och uthålliga människor gör. Inte jag”. Ändå har det legat där så länge och värkt. Fascinationen och drömmarna i någon geggig sörja av jantelag. ”Inte kan väl jag”. Tro på fan att jag kan. Lätt att sitta här och bli kaxig, men skulle jag få för mig att jag vill bestiga Mount Everest så skulle jag göra det. Full stop.

Jag vill komma någonstans med detta. Sluta lyssna på den lilla rösten inom dig som talar om för dig att du inte kan. Sluta ta emot andras hånfulla skratt eller tvekande blickar när du berättar om det du brinner för allra mest och vill göra. För att nå sina mål måste man bara benhård med att det är sin egen kapacitet och styrka man tror på. Att man är precis så oövervinnelig som man gör sig och precis så liten och värdelös som man gör sig. Det är synen på dig själv som avgör vem du är och gör dig till.

Idag har jag kastat mig ut och tagit ett av de första trevande stegen mot målet att göra En Svensk Klassiker. Äntligen tror jag på mig själv och gör något jag verkligen drömt om. Målen och drömmarna är många just nu. När man inser hur mycket kraft man besitter och hur mycket roliga saker man har möjlighet att få göra och uppleva så sprutar idéerna. När jag tagit klivet upp på scen och ställt upp i Atheltic Fitness kommer Kalmar Triathlon och BAMM.

Lyckorus

Jag är sådär obotligt lycklig idag. Jag har sovit alldeles för lite och är nog egentligen ganska övertrött, men idag spelar det ingen roll. Inatt hade jag grymt svårt att sova. Jag vred, vände mig och tankarna bara flög omkring! Men jag har bestämt mig. Nu är det klassikern som gäller. Vägen till En Svensk Klassiker. Jag har bestämt mig och jag är så grymt taggad. Det låter som världens mest tidskrävande men med mina beräkningar är det inte det. Jag tränar så mycket ändå redan så det kommer inte göra någon skillnad. Jag kommer bara behöva rikta mina konditionspass åt rätt håll. Så här kommer det att se se ut:

  • 10 juli 2011 Vansbrosimningen – 3800m simning i Vansbro, utanför Borlänge
  • 24 september 2011 Lidingöloppet – 30km terränglöpning på Lidingö i Stockholm
  • februari/mars 2012 Vasaloppet – 90km längdskidåkning från Sälen till Mora
  • juni 2012 Vätternrundan – 300km cykling runt sjön Vättern

Jag har funderat och vägt detta så länge nu och började fundera på att göra hela 2013, men så insåg jag att jag inte hade något jag behöver vänta på, och framförallt inte när jag bara behöver ta mina redan så många konditionspass och göra dem på rätt sätt! T.ex. kommer det bli många terrängpass den här våren och sommaren. Jag kommer kunna ta några ett par semesterdagar för att kunna genomföra loppen i år. När den här dagen är slut har jag anmält mig till Vansbrosimningen och Lidingöloppet.

Därför är jag så lycklig idag. När man väl har bestämt sig för något så är det som att vingarna fälls ut efter att ha kastat sig ut. Nu är det bara att segla in i mål. Styrketräningen går otroligt bra just nu också. Chinsen börjar komma, dipsen ökar för varje gång och centimetrarna rasar av mig. Vad ska man säga? DET GÅR BRA NU!

Bild tagen av duktiga Lisa

8 – Veckans träning

Måndag
Gym 2:4 (ben + biceps)

Mitt spinningpass

Tisdag
Powerwalk, 40min

Mitt spinningpass
Gym 2:1 (bröst + triceps)

Onsdag
Powerwalk, 40min

Gym 2:2 (axlar)

Torsdag
Powerwalk, 40min
Crosstrainer 10km, 50min

Fredag
Crosstrainer 10km, 41min (PB)

Gym chins&dips (20min)

Lördag
Powerwalk, 68min (långrunda)
Gym 2:3 (rygg + mage)

Söndag
Spinning Flow, 120min
Gym 2:4 (ben + biceps)

Totalt: 15
PW: 4
Gym: 6
Kondition: 5

(försöker förstå varför det blir dubbla radbrytningar när man bara gör en…)

Jättenöjd med veckan. Foten är läkt inför nästa veckas pass och jag allt hänger med precis som jag vill. Perioden med 8 reps är riktigt rolig och att lägga på vikt är taggar igång! Jag hade långlöpning på agendan för igår egentligen, men ville väldigt gärna åka till Borås och vänta ut foten lite till så det fick bli så. Satsar på löpningen nästa helg. Då jäklar blir det den där rundan på 22km som jag så länge varit sugen på. Det är skitlångt men är det något som passar min sega kropp så är det såna rundor. Det som gick sämre än förra veckan är spinning/flow passet idag. Har börjat förstå en sak med min pulsklocka och det förstörde lite för mig men nu vet jag det till nästa gång.

Borås, Better Bodies och idoler

Trallalalalaaa! Jag har varit i Borås (bästa besöket där i mitt liv, haha) och varit på invigning av TopFormulas nya butik för kosttillskott. Egentligen åkte jag inte dit för att bunkra upp något lager tillskott och kläder utan för att att träffa en av mina största inspirationskällor när det gäller Body Fitness. Något mitt hjärta bankar lite extra för. Innan har jag nog inte vågat säga det högt, men nu bara bubblar det i mig. Vilken underbar tjej! Hon är precis lika go som hon är i sin blogg. Och vad taggad jag är på att bygga. Hon bara sprudlade av energi och positivitet. En riktig pingla!

Med mig hem fick jag också lite träningskläder från Better Bodies för halva priset. Har vägrat köpa dem innan eftersom jag tycker 699 för ett par träningsbrallor är lite väl mycket. Men nu fick jag dem för 300kr och två linnen för 150kr st istället för 300kr st. Riktigt gött! Träningskläder är en riktigt åtgångsvara. Så här snygga är de och man får en riktig putrumpa, haha!

En ny tid

Det här blir mitt första inlägg på Spotlife. Känns hur kul som helst att få lite nytt att jobba med. Allt ser så himla annorlunda ut! Sen behöver jag lära mig lite om CSS och det kanske tar ett tag. Eller så är det jättelätt! Vi får se!

Bloggen kommer att fortsätta att handla främst om min träning. Jag jobbar stenhårt just nu och kommer så att fortsätta göra. Jag har tusen planer och idéer som snurrar i huvudet och bara väntar på att få bli berättade. Det är mycket som formas och tar plats i mitt huvud. Idag har jag tagit ett litet steg närmre en sak som jag ska berätta om vid ett senare tillfälle. Huvudmålet är fortfarande En Svensk Klassiker. Det är där mycket av mitt mentala fokus ligger.

Nu ska jag åka på en liten tripp till Borås! Nedan ser ni en bild från dagens uppvärmning i roddmaskinen. 3km rodd är riktigt tungt och det längsta jag rott hittills. Längre skall det blir!

10 259 på 7 dagar

Nu har jag tränat med min Suunto t4d i åtta dagar (en vilodag) och jag måste säga att jag är fantastiskt nöjd med den. På dessa dagarna har jag:

Tränat 20 pass
Vilket har tagit 16 timmar och 57 minuter
Förbränt 10259 kcal
Haft ett genomsnitt på 146 BPM vilket motsvarar 75% av maxpuls

Tid
Gym: 7 timmar och 13 minuter
Spinning: 4 timmar och 2 minuter
Powerwalk: 4 timmar och 1 minut
Löpning eller crosstraining: 1 timma och 40 minuter

De dagar jag tränat (haft en vilodag) har jag i snitt förbränt 1465kcal per dag.

Jag tycker det är skitbra. Nu när jag har skaffat mig bättre koll på mitt matintag (i kcal) så att jag kunnat räkna ut min ungefärliga förbränning. Det här är jätteviktigt för mig eftersom jag vill bygga muskler. Jag tänker inte bli någon hysterisk kaloriräknare, men jag vet att det är en viktig del i byggandet att jag äter tillräckligt. Alltså, det gör jag egentligen inte. För att ligga plus minus noll på förbränning skulle jag behöva öka mitt intag med nästan 50% just nu. Och vill jag bilka skulle jag behöva äta dubbelt så mycket. Det gör jag inte för att jag vill tappa i fett och jag känner samtidigt att jag får i mig tillräckligt med näring. Grönsaker innehåller lite kalorier, men tillför mycket näring. Det tyngsta jag äter i matväg är mitt underbara jordnötssmör som endast står för 100-200kcal om dagen. Pff. Det är som att kasta in vedträn i helvetet kan jag säga.

Egentligen var ju detta en liten utvärdering av min pulsklocka. Det enda jag kan säga är att om man gillar siffror och statistik så är det här THE SHIT. Att varje kväll få plugga in USB-sticket och göra en trådlös överföring av dagens aktiviteter är som en liten belöning för allt slit. Det blir så mycket lättare för mig att hålla reda på allt också. Mycket lättare än att sitta och föra in allt i excel, gissa sig fram till förbränningen och intensiteten på passet. Mina gympass har redan förbättrats och jag vet att de kommer att fortsätta göra det med det här verktyget. Sedan behöver man inte vara så speciellt teknisk. Den är buslätt att förstå.

Time for cardio

Dags för en kväll med bara konditionsträning. Igår var det bara styrketräning. Måndagar och tisdagar är min tuffaste veckodagar och mot helgen trappar jag ner för att komma igen och köra järnet på helgen. Jag tycker det passar bra in i veckocykeln då jag vanligtvis är piggast i början av veckan och på helgen. Jag tänkte köra själv på crosstrainern med hörlurarna inpluggade (har jag berättat att min fantastiska klocka synkar med konditionsmaskinerna?). Har en perfekt låtlista som passar så bra med den hastigheten jag vill köra. 10km är det främsta målet. Allt annat är bara plus. Är grymt sugen på att dipsa lite idag, men träningsvärken härjar även där. Kanske ska ta och träna bort den? ;)

Axelpass 2:2

Axlar igår igen. Inte ett sådär perfekt pass, men skönt och träningsvärken har smygit sig på redan idag. Det är så skönt att ha splittat på fyra pass när man kör 6 pass i veckan. Det blir en skön rullning på nåt sätt och så slipper man längta ;)

Övningar från igår då, allt utom snurr med viktskiva i 4 set och 8 repetitioner:

1. Knäböj, 85kg
-
SUPERSET
2. Blottaren (kryssdrag i cable), 2x10kg
3. Framsida axlar i cable, 20kg
-
4. Sittande vadpress, 30kg
-
5. Stående vadpress, 40kg
-
SUPERSET
6. Sittande axelpress, 2x14kg
7. Snurr över huvudet med viktskiva, 15kg
-
8. Sit-ups på lutande bänk med lätt axelpress, 5kg
-
9. Benlyft i ställning
-
SUPERSET
10. Shrugs, 14kg
11. Hantellyft för utsida axel (på sida på bänk), 6kg
-
Nedan har jag lagt in en skärmdump på sammanfattningen av passet. Jag snittade på 69% av maxpuls vilket är där jag brukar ligga på en gympass, och peakade på 87% av maxpuls vilket är jättebra. Som man ser under ”Body” ligger jag mest i zon 1. Det är där jag återhämtar mig för att köra nästa set och där kan det gå riktigt trögt. Speciellt när jag ligger i startgroparna och börjar tagga igång. Så när pulsen går under 60% av maxpuls piper klockan och jag kör nästa set. Jag kan ändra gränserna när klockan piper och tänkte kanske experimentera med det och lägga nedre gräns för zon 1 på 70% av maxpuls för att höja intensiteten på passet en aning. De senaste dagarna har jag funderat på om det finns någon ensam själ som är lika nördig som jag därute. Hahaha.  

Min första chin-up

Jag är helt slut. Helt paj i musklerna och i huvudet. Måste verkligen sova nu. Ska bara berätta att jag även idag gjort två grymma pass och klarat min första chins. Jag blev helt chockad. Jag testade mest bara på skoj för att jag stod vid den ställningen och körde dips. Fick förresten hjälp av en kille idag som tittade när jag gjorde dem så att jag gör rätt. Ur träningsvinkel gör jag rätt. 90 grader. Då förstör man ingenting, men sen ville jag känna på hur tävlingsdipsen går till och han sa till när jag var nere med axeln under armbågen. Varför vill jag veta det? Haha. Det tar vi en annan dag. Jag måste sova nu. Deadline och utskick imorgon. Också nånting om att jag blir 22, men det kommer springa ganska obemärkt förbi. Jag vill mest bara se till att inte missa en auktion på tradera som jag vill ha. Kan dock inte bestämma mig för om jag vill ha ett par ljusa eller mörka. Stort dilemma just nu, men det lutar åt de mörka.

Född på 80-talet

Jag hittade en sak på en blogg idag. Jag blev tårögd av lycka när jag läste det. Det var som att återuppleva sin barndom, fast på ett bra sätt. En lista med allt ett barn född på 1980-talet växte upp med. Här har ni det. Min barndom (jag har kryssat allt som jag varit med om och minns):

x Vi som slog in skolböckerna i diverse fina skydd för att vi behandlade dem med respekt.
x Vi som kan skillnaden mellan discodans och tryckare.
x Vi som på egen hand klippte i våra jeans innan de började säljas söndertrasade.
x Vi som har sparat en blå/röd kudde fylld med märken såsom silverfisken och baddaren.
x Vi som någon gång har haft en OKEJ-poster upphängd på väggen.
x Vi som var tvungna att blåsa i våra Nintendospel för att de skulle fungera.
Vi som samlade på allt – främst kapsyler.
x Vi som var den första generationen som kunde zappa mellan Skurt och Björnes magasin.
Vi som i våra egna dagböcker inte kunde undvika att använda sammafraser som i Berts Dagbok.
Vi som försökte allt vad vi kunde att bygga lika fina trädkojor och hitta lika coola ‘gömställen’ som det fanns på TV.
x Vi som började ‘hänga med våra polare’ när det blev för ocoolt att ‘leka med våra kompisar’.
x Vi som jublade när gröna/svarta tavlan byttes ut till whiteboards i skolan.
x Vi som hade bänkar med lock på i skolan.
x Vi som fick hjälpa läraren att trycka på play på videoapparaten.
x Vi som fyllde våra cykelhjul med kulor eller spelkort för att det skulle låta så mycket som möjligt när vi flög fram.
Vi som trodde att vi skulle bli rika när vi efter många år skulle sälja våra kulor, ishockeykort och pogs.
x Vi som spelade in musik på kasettband genom radion.
x Vi som gick från altavista till eniro och från eniro till google.
x Vi som frågade chans på någon ny varje vecka.
x Vi som hittade på ett eget språk för att kunna sjunga med i engelska texter.
x Vi som drack Cuba Cola och Jaffa.
x Vi som var närvarande medan myrornas krig fortfarande gick på TV.
Vi som var för coola för vanliga sällskapsdjur och skaffade vandrandepinnar.  
Vi som smällde äkta tiger-smällare och thunder kings.  
x Vi som smaskade omkring med Jenka, Shake eller Hubba Bubba i munnen.
Vi som tvingades runt för att sälja bingolotter/Kvällsposten varje vecka.
Vi som fick fler finnar av Clearasil.
Vi som hade förstaklickare-kepsar.
Vi som hade påtvingade brevvänner i grannorten.
x Vi som läste Lyckoslanten.
x Vi som kallade 1:orna för ettakladdare.
x Vi som tyckte det var värt tiden det tog att surfa med 56k-.
x Vi som lät mamma fläta hela håret i små flätor när håret var blött, och sen sov på dessa under natten för att få vågigt hår till kommande skoldag.
Vi som har en väldigt härdad men ändå öm nintendotumme.
x Vi som fick förbud att använda tamagoshi på lektionerna.
x Vi som spelade snake på datorn som små innan det dök upp på mobiltelefonen i tonåren.
Vi som älskade bockastyren och max antal växlar på cyklar.
x Vi som var de som började med Lunarstorm och vi som tog jävligt lång tid på oss innan vi hade hjärtat att sluta med det.
x Vi som lärde känna Robert Gustavsson genom Björnes Magasin och inte Parlamentet.
x Vi som hade en hel hylla med filmer som vi spelat in från TV på kassetband.  
x Vi som fick de blåaste tungorna av Vira Blåtira.
x Vi som fick onödigt mycket information om att vi skulle ringa 112 istället för 90 000. 
x Vi som gjorde fingerlekar med garn såsom vaggan, eifeltornet, slipsen, fiskenätet.
x Vi som kunde ringa in och få chansen att spela Hugo i direktsändning för att vinna sega råttor av SofiPropp.
Vi som glömde skrivstilen snabbare än vad vi lärt oss den.
x Vi som vet hur man gör popcorn på spisen.
Vi som fortfarande kallar Twix för Raider.

Så klockrent. Speciellt allt med datorer och TV. När man ser det så här är det inte så svårt att tycka om att ha växt upp på 90-talet. Det känns ganska fint faktiskt.