månadsarkiv: december 2010

Trötter

Jag är helt slut. Springmålet uppnått denna perioden och måtten blir en dag försenade eftersom jag varken orkade eller kände för att ta dem imorse. Kanske lite för att jag haft det lite jobbigt med maten under helgen, men bara lite. Huvudet känns lite tungt, typ som baksmällan jag fick efter julbordet med jobbet, och jag är lite seg.

Men såklart har jag orkat både styrketräna och springa mina kilometer. Dags att hitta på en ny runda snart tror jag! Ska logga in på jogg.se och se vad jag kan hitta på. Måste åka rundorna till 9-10km nu. Utveckling. Jag slog rekord på 1000m rodd på gymmet idag! 4:24 min!

Nä, nu ska jag sova. Imorgon är en ny dag. En ledig dag. Hallelujah.

Gymabstinens

Jag har lite smått abstinens efter hantlarna. Hehe. Men vi bygger ett hemmagym i källaren bredvid mitt rum nu. Med enklaste och mest effektiva medlen! TRX-band i taket, en bosuboll och en pilatesboll. Sedan har vi lite vikter, men jag tänkte att vi nog får utvidga den delen lite. Grymt kul i alla fall! TRX-band är definitivt THE thing när det kommer till funktionell och enkel men jobbig träning. Togs fram av marinkåren i USA som behövde enkla och lätta hjälpmedel att ta med ut i fält. Det blev sådan succé att de som kom på det la av, tog patent på TRX och jobbar enbart med det idag. Hoppas sedan att vi kan utveckla det med en konditionsmaskin i form av en crosstrainer. Effektiv och skonsam träning som man alltid kan klara av.

Så nu ska jag flytta runt lite möbler. Jag ska ställa ut min TV där istället. Jag använder den aldrig ändå och det är bra att ha något att kika på när man tränar. ska också greja lite med stereon och mina kläder. ÄLSKAR att vara ledig just nu. Som honung för själen.  

Laddar

Träningsvärk vare här då! Min stackars kropp, haha. Vaknade av mig själv vid 06. Inte så konstigt när hjärnan är inställd på en viss tid. Sen tror jag att pappa tappade något i golvet för jag hörde någon smäll. Plus att jag fick ett sms av en av mina skeppare som ska med flyget. Jag är nästan alltid sån att när jag väl har vaknat och har massa saker jag ska göra under dagen är det extremt svårt att somna om. Då börjar allt snurra och jag drar schemat för mig själv om och om igen.

Nu laddar jag för ett tur till simhallen! Jag och mamma ska dit nu efter frukost och simma några tusingar. Mamma kan doppa huvudet och få det där flowet i simningen, men jag kan inte det längre och får dras med kärringsimningen, haha. Simmade sönder mina öron när jag tränade som mest och sen dess får jag ett helsike om jag doppar huvudet i simhallar, pooler och insjöar. Havet är bättre.

Simhallen i Kungsbacka behöver verkligen byggas ut och expanderas. Vi är nog över 80,000 i kommunen och ska dela på 8 banor (tror jag). Det finns en simhall i Fjärås också, men den är sällan öppen. Jag går nästan aldrig till simhallen för att jag tycker att det är för trångt och för mycket barn som skriker och stör. Gammal? Jag? Haha.

Första träningspasset -check!

Magen full igen efter dagens första pass. Var ju som jag skrev igår uppe tidigt och körde pappa till jobbet. Det var riktigt skönt att komma upp och väl hemma vara mamma i full gång så det blev frukost och julhandling direkt efter det. Affären var nästan tom och det var skönt att få det gjort. Efteråt blev det en 7km springrunda. Den satt den. Fick kramp i låren, men pressade mig igenom rundan ändå. Nu laddar jag om till nästa pass kl 13. PT-träning med Anders. Ska bli riktigt nice!

Lite träningsinspiration ;)

Träningsgalen

Efter ett ordentligt gympass är min kropp helt seg. I lördags körde jag jättehårt och jag hade ryckningar i axlarna hela dagen. Men det gav resultat! Idag ökade jag vikterna! La på 1kg på koncentrationscurls, minskade till 25kg på chinsen i dragmaskinen, ökade sidolyften för axlar och gjorde fria dips … 8 st!! Bänkpressen i smithen gick skitbra! Nästa pass ökar jag där och även knäböjen.

Idag för första gången kände jag mig riktigt snygg på gymmet. Axelbredden har gått om höfterna (i takt med att höftbredden krympt), groparna på ben och rumpa börjar försvinna och kärlekshandtagen är snart ett minne blott. Gissa om det känns skönt? Vad som är ännu mer befriande är att jag inte stressar med att nå någonstans för att jag tror att jag blir lyckligare där. Nu handlar det om att känna sig starkare och snyggare, att slippa smärta, att ha en väl fungerande ämnesomsättning och slutsumman: att må så bra jag bara kan och förmår.

17 april …

Startade dagen med ett sjukt pass på gymmet. Program 4 är riktigt tufft och långt. Jag får slita som ett djur och som jag är måste jag alltid testa lite till, pressa lite fler reps och köra slut på varenda cell. Börjar få bra koll på chinsen nu, men det är mycket vikt som måste bort i dragmaskinen. Ligger fortfarande på 30kg och det är så tungt att jag inte vet vad. 10 chins utan hjälp den 17 april. Kan slänga ut att jag samma datum skall klara 40 armhävningar och 20 dips. Delmålen skall såklart klaras tills dess också. På onsdag skall jag klara:

17 armhävningar
4 dips
2 chins

Börjar bli lite bråttom med mina springmål den här tvåveckorsperioden. 30km och jag har inte sprungit något den här veckan än. Fan var mesig jag är som skyller på väglaget. Det blir pisk imon. That’s for sure. Kanske ska dra min 14km igen så är ju nästan hälften avklarat, haha. Kanske kör springrundan först och gymmet senare på kvällen. Båda ska göras imorgon i alla fall.

Något som är väldigt tröstande är mina tre veckors ledigt. Fattar ni vad taggad jag är på att dubbelköra hela julledigheten? Träna, äta och sova. Precis som mitt liv hade sett ut om jag inte älskade mitt jobb och behövde den inkomsten. Egentligen borde jag bli personlig tränare och ha ett eget företag, haha.

Muskeltillväxten rullar ordentligt just nu. Fibrer börjar krypa fram på axlarna, tricepslinjen skymtar och axelbredden har gått om höftbredden (mycket för att höfterna krymper). Jag har också funderat över varför mina bröst har blivit större men börjat fatta att det är muskeln bakom mina minituttar som växer. Jag ser att jag behöver jobba mage mycket mer och imorgon funderar jag på att hoppa tillbaka till Program 1 och köra lite bålstabilitet och massa mage! Det ska bränna och svida!

Bilden nedan är på Camilla Sandberg som driver en blogg som jag läser. Stor inspirationskälla till träningen och muskelbyggeriet. Jag den 17 april?

Breaktrough!

Jag är så stolt över mig själv idag! Jag har sprungit 1,4 mil. You heard me. Ett halvtufft pass på morgonen på gymmet och 14:20 tog jag mig ut. 16:10 var jag tillbaka. Hahaha. Hur långsamt kan man springa egentligen?! Underlaget försvårar löpningen ganska ordentligt, men fatta vilket träningspass. Jag har aldrig sprungit så långt innan och jag känner mig lite lätt euforisk över dagens prestation. Resten av kvällen skall jag ägna åt stretching, den saken är klar. Både gympasset och löprundan svider ordentligt.

Man kan ju kalla rundan idag för lite av en straffrunda för allt mitt slarv. Förra veckan blev det bara 7km och denna veckan hade jag inte sprungit något förrän idag. Ett ganska klokt val vissa dagar, men ändå. Ett mål är ett mål och jag har uppnått det för denna period (2 veckor) and I feel pretty good ;) vädret idag var också helt fantastiskt. Minus 6 grader och strålande solsken. Kan man ha det bättre?

Efter helgens (och veckans) träning känner jag mig ganska trött. Imorgon är det nya tag igen och en hård vecka väntar.

Program 3

Eftersom jag inte var överförtjust i Program 2 gjorde min PT om passet till en blandning mellan 1 och 2 vilket gjorde susen. Tyvärr har jag inte haft tillräckligt med energi och vätska för att orka Militären (10). Den är fruktansvärd, men jag skulle verkligen behöva den mer för triceps. Brutalbänken (12) tillhör inte heller favoriterna eftersom jag är lite rädd när jag hänger endast i fötterna. Armhävning mot skivstång på boll (5) är också jättesvår.

Alla bröstövningar har gett sjuka resultat! Innan kunde jag knappast plocka upp skivstången på 25kg och göra 3×15 reps, men nu gör jag det utan problem! Känns som en stor vinst att behöva öka till 30 och 35 för att jag ska känna av det dagen efter. Alla armhävningar har varit grymt effektiva! Jag tror också flyes i cablecross (8) har varit en aktör i det hela. Imorgon är det dags för tredje passet med Anders och jag laddar för fullt! Har för lite träningsvärk just nu ;)