månadsarkiv: november 2010

Program 2

Ett TRX-pass kan man ju säga! Härligt! Man blir riktigt stark och smidig av de där banden.
Eller. I alla fall när träningsvärken gått över.
Imon gäller det! Är så jäkla taggad!

Flytt-status: Bara kvar att sortera ”Med eftertanke” och ”Vardag”. Det lär ju ta ett tag.

47 – veckans träning

Måndag
Program 1, 60min
Löpning, 40min

Tisdag
Mitt spinningpass, 60min
Mage, 20min

Onsdag
Spinning distans med pulsklocka, 60min

Torsdag
PT-träning 2 av 10, 60min
Löpning 40min

Fredag
Friskispass: jogg, cirkelfys, indoor walking, bosu, avslappning, 90min

Lördag
TRX-pass, 60min
Löpning, 40min

Söndag
Löpning, 50min
Kettlebells, 30min

Totalt: 12 pass
Konition: 7 pass
Styrka: 5 pass

Gissa om jag är nöjd? Haha ;)
Det känns så sjukt bra att ha bräckt mina mål så här mycket!
Tog mina mått imorse och det gjorde ju inte att man fick någon ledsen min direkt :)

Sköna söndag

Har en skön och lugn söndagkväll med en kanna te, bra musik och en knorrande Malte bredvid mig. Han ligger här och ålar sig på mattan fram och tillbaka. Han är en knasig men underbar liten vän. Dagen har präglats av träning. Inte så hård som jag hade tänkt mig, men det var väl kanske lika bra. Mitt besök på träningsanläggning i Göteborg blev dyrt i alla fall! Jag hade varken småpengar eller något bensinkort att betala parkeringen med så jag åkte på böter. Dyra 8km och kettlebellspass, men så kan det vara ibland! Alltid lär man sig något! 1. Varje gång pappa går runt och skramlar med mynten i byxfickorna så snor jag dem till parkeringspengar. 2. Ett bensinkort kanske inte är så jäkla dumt ändå. Men jag fattar verkligen inte varför det inte blir mer vanligt med vanliga bankkort i automaterna?! Jag slänger mig aldrig med kontanter nästan och om man nu skulle råka ha en hundring är det ingen som vill eller kan växla den ändå! Jaja. Jag släpper den här parkeringshistorien och betalar eländet istället.

Till träningen! Seg runda alltså. Började med några sjuka uppförsbackar som inte var grusade. Lyckat en snöig dag som denna, haha! Kass tid, men jag tog mig runt och kom i tid till Kettlebellspasset som jag trodde skulle vara mycket tuffare. Sen tänkte jag mycket på det under passet … vilken skillnad det är på Friskisledare och ”andra” ledare. Friskis & Svettis handlar mycket om glädje och det fanns inte mycket glädje och glöd i det här passet kan man ju säga. Å andra sidan var vi inte så många och det var ett testa-på-pass, men som sagt trodde jag att det skulle vara tufft. Snart kommer veckans träning!

i ♥ dubbelpassdagar

Visst blev det en joggingtur och det var så skönt så! Älska dubbelpassdagar! Den här veckan har verkligen varit tuff men jag ska greja imorgon också. Idag har jag också lyckats få träningsvärk i ljumskarna, vilket jag inte brukar få. Plus på det! Ännu fler muskler aktiverade! Imorgon är det mätning och så får jag se hur jag ligger till! Just nu känner jag mig som en ballong efter en trerätters middag. Räkmacka med avokado och löjrom till förrätt, forell, potatis och ärtor till huvudrätt och vaniljpannakotta med jordgubbar till efterrätt. Ballong var det ja, haha. Jag var egentligen mätt efter två tuggor av huvudrätten, men jag tror att det var bra att jag pressade mig och åt upp så att jag pallar imorgon. Ska bli jättekul att testa nya saker. Jag tror det är en jätteviktig del i träningen och att man utmanar sitt psyke, rädslor och nya muskler. Nu låter jag lite för taggad, haha. Ska krypa ner i min renbäddade säng. Sov så gott!

Funktion i fokus

Imorgon ska jag göra något riktigt kul! Jag ska åka in till Skatås i Göteborg och testa på Kettlebells efter att jag sprungit på deras elljusspår. Det blir ju mörkt så snabbt nu och jag tänkte kolla läget och hur det skulle funka att åka dit efter jobbet och springa en runda innan man drar hem. Det bästa är ju underlaget på spår också. Så himla mycket bättre än asfalt! Dock har jag ju nya joggingskor så jag grejar asfalten nu med ;)

Kettlebells alltså! Ska testa på det imorgon och se vad det är för något. Ännu en toppengrej för bålstabilitet! Man kan ju säga att det är på modet och jag tror faktiskt inte funktionsträning bara kommer vara en fluga utan något som kommer hålla i sig. Rörlighet blir mer och mer viktigt. Det spelar ju ingen roll hur mycket muskler man har om man inte kan använda sin kropp och röra sig fullt ut.

TRX-passet idag gick bra. Musklerna var trötta men jag tycker att jag kom igång bra ändå. PT-träningen från i torsdags sitter i ordentligt fortfarande. Helt galet hur det tog! Nä men om man ska ta sig en runda på 7km kanske? Här kan jag ju inte sitta hela kvällen. Eller det kan jag, men det finns tid till det med. Massa mys i sängen med en bok (jag kan läsa igen!!), kanske en go film och ska man vara så fräck att man nosar fram en chokladkaka i skafferiet ;)

Träningsvärk from hell

Idag var det inge roligt att träna. Passet med Friskisledarna var fruktanvärt tungt. Vi började ju med jogging 15min vilket var jättelätt och jag hade gärna fortsatt springa, men istället gick vi in i stora salen och körde cirkelfys på en nivå som mina muskler inte ville kännas vid idag. Crosstrainingen gick sådär (relativt bra) men core/bosun gav jag upp på. Då orkade jag inte mer. För lite mat i magen, energi i musklerna och kroppen i fullständigt skrikbehov av vila. Fredagar är faktiskt min vilodag. 1-2 pass om dagen alla andra dagar, men inte fredagar och det är en rutin jag är ganska nöjd med för då vet psyket redan på torsdag kväll att det är dags att varva ner och gå in i återhämtning, så idag ville den inte. Joggingen hade jag nog kunnat upprätthålla i många kilometer, men inte styrkeövningarna.

Och imorgon förmiddag är det dags igen. Ett TRX-pass som jag vet är skitjobbigt. Jag kommer kvida bra mycket alltså. Axlarna svider något vedervärdigt.

Imorgon ska jag försöka fixa lite andra saker också … julklappar kanske? Fick två avklarade idag och i helgen blir det fler att beta av! Jag har bra idéer till alla och har skrivit listor så att jag inte ska glömma. Som tur är har jag inte en enorm släkt med världens julklappstradition så det är ganska lätt. Annars har jag inte så mycket mer att pilla med imorgon. Skönt! Ska som vanligt försöka fått städat lite, läst och ta igen Grey’s och Bones. Söndag händer något skoj, men det berättar jag imorgon. Nu är det dags för sängen! Natti.

Att övervinna det värsta

Jag har inte vägt mig själv på säkert över fyra år. Jag la ner det när jag gick ur grundskolan med anledningen att det inte gjorde mig till en lycklig människa att veta min vikt och med målet att bli av med den viktfixering som styrde mitt liv. Jag blev av med min viktfixering och ställde in mitt psyke och min kropp på en vikt och bestämde mig för att jag vägde det så länge jag kom i mina jeans. Så i fyra år har jag vägt vad jag själv tycker att jag ser ut att väga oberoende av muskelmassa, fettmängd, BMI, midjemått och fan allt vad man kan fixera sig vid.

Som jag skrev igår tycker jag att jag har en sund, smal och vältränad kropp och avsaknaden av en badrumsvåg har faktiskt gjort mig till en lyckligare människa. För mig har det räckt att jag är nöjd när jag ser mig i spegeln och att jag kan ha mina kläder. Då mår jag som bäst och det är det som räknas.

Men idag gjorde jag något starkt. Jag tog reda på min vikt. Först blev jag chockad. Så chockad att jag nästan föll pall och jag såg allt som jag byggt upp, tilliten till min kropp och känslan av att jag är precis så smal som jag gör mig, börja rasa. Paniken började komma krypandes och hade det inte varit så att jag hade ett träningspass med min PT att genomföra hade jag nog dragit täcket över huvudet. Inom mig svor jag åt vågen och ångrade mig.

Tack vare passets ansträngningsnivå glömde jag det snabbt och i bilen på vägen hem fick jag börja arbeta. Jag benade ut hårdfaktan.

1. Jag kan ha alla kläder jag hade när jag vägde 56kg.
2. Jag har storlek S på det mesta, w26-27 på jeans. Då är man inte speciellt tjock.
3. Jag tycker att jag ser ungefär likadan ut som när jag vägde 56kg.
4. Vikt är inget annat än siffror på en elektrisk apparat.
5. Jag mår bra, jag är frisk och älskar min kropp

Vet ni vad som slog mig då? Jag har lagt på mig 8kg muskler. Jag väger långt över 60kg och jag är fan lika smal som för fyra år sedan. Hur sjukt är inte det? 8kg muskler! Och som min PT förklarade för mig med den här vågmätningen. Fördelningen är inte speciellt jämnt fördelat mellan fett och muskler. Det är mycket muskler. Och jag är så jävla glad! Mitt BMI är åt helvete, haha, men vad är egentligen ett BMI och siffror på en våg??! Inte ett skit! Tralalalallalallalala!

Så idag har jag övervunnit min värsta ångest som jag lärt mig att kontrollera under många år. Nu har jag sparkat den riktigt hårt i röven och behöver aldrig mer kontrollera den! RIGHT BACK AT YAA!

PT-träning 2 av 10

Jag åkte i god tid från jobbet och kände att det här blir så himla bra. En lastbil hade fått stopp vid motet i Lindome och så var det med den planeringen. Det är så otroligt mycket bilar på vägarna just nu och vädret gör inte saken bättre. Hur som helst gick passet riktigt bra. Skulle behövt lite mer energi och mat i magen bara. Jag har fått en massa nya övningar varav en som kallas Miltären. Man har två små hantlar på 5kg vardera och står i samma position som för armhävning med smalt grepp, på hantlarna, gör en armhävning, kommer upp, lyfter ena hanteln upp och bak som att det tar i skuldrorna, armhävning igen, upp med andra armen, ner igen, upp, hoppar in, ställer sig upp och pressar hantlarna uppåt. Fy fan säger jag bara. Det var helt sjukt jobbigt. Jag orkade 3X3 sedan var jag helt väck. Målet är helt klart 3X10. Jäklar vad jag kommer bli stark av den övningen. Min PT berättade att hans tjejs son som gjort tjänstgöring någonstans i Afrika hade militärer från USA som tyckte den övningen var kul att köra. Haha.

Passet var tufft och jag kommer få jobba mycket axlar och bröst. Några benövningar på TRX där det blir mycket balans och bålstyrka, åter igen … men det känns så sjukt bra och han påpekade en enorm förbättring sedan första passet.

Jag hade tänkt mig en simtur efteråt, men jag hoppar det i och med passet jag ska köra med alla friskisledarna på inspirationsdagen. De har satt ihop nåt killer-pass som börjar med jogging som uppvärmning, som fortsätter med cirkelfys, följt av crosstraining, core och sist yoga. De har tänkt att vi ska köra mellan 17:45 och 19:45. Hehe. Så det blir ju kortisar på varje, men ändå! Så mycket för den fredagsvilan :)

iFit

Jag har tappat tålamodet lite vad det gäller utvecklingen på träningen. Jag vill vara där nu och har min vanliga kamp med Herr Tålmodig. Därför börjar det dyka upp lite extrapass här och var och kommer förmodligen göra ännu mer. Jag känner mig stark i kroppen och har ett högre intag av näring och kosttillskott än vad jag tidigare haft. Att jag tagit upp löpträningen igen är ett extra plus! Har ju börjat läsa en blogg som inspirerar något otroligt till att köra mer och tuffare. Kan hon träna två pass om dagen, så kan jag.

I ärlighetens namn är jag nöjd med min kropp. Alla mina kläder passar, jag är snygg i jeans, har en markerad midja, storlek S på nästan alla kläder och w26-27 i jeans. Men det finns en önskan om att forma och bygga drömkroppen. Jag har alltid varit otroligt fascinerad av muskulösa armar, tonad mage och framträdande benmuskulatur. Vissa har det lättare för sig tack vare att de har mindre underhudsfett, alla är ju olika, men jag har inte det naturligt för mig och måste kämpa ganska mycket hårdare för att uppnå det jag strävar efter. Sen är jag inte den som tänker skylla på DNA, men faktum kvartstår att vissa har det lättare för sig än andra.

En period var jag inne på sizezero-idealet och ville se ut som en pinne. Men det var inte vad jag egentligen ville. Där var jag bara påverkad av samhällets sjuka kroppsideal. Dessutom går det emot allt vad jag står för. Att man ska äta det man känner för i lagoma mängder, göra saker som man blir glad av och ha en sund inställning till näring, hälsa, livet och balans. För att väga 45kg måste jag svälta bort all min muskulatur som jag byggt på sedan jag var 12 år och simmade som mest. För den muskulaturen försvinner inte om jag inte svälter och då går jag emot mina värderingar. Vi pratar inte om några veckor av svält heller, utan säkert sex månader om inte mer. Dessutom, som jag sa, så var det egentligen inte så jag ville se ut. Det var yttre påverkan som skapade en illusion om hur jag borde vara för att duga som människa. Jag var inte stark i mig själv och visste hur jag ville vara för att må bra och vara sann mot mig själv.

Jag vill ha en stark kropp och jag vill se så stark ut som jag är. Och lite till. Träningsbloggarna har fått ersätta kändisbloggarna. Jag kollar träningsutrustning och nya sätt att utvecklas, läser om kosttillskott och anstränger mig för att fixa ordentligt med mat. Jag har länge varit i valet och kvalet att börja dricka proteinshakes men här har jag ett allvarligt problem. För det första innehåller de oftast aspartam (som inte verkar för en enda process i hela kroppen), för de andra så innehåller det oftast klumpförebyggande medel, smakämnen, E-ämnen och annan skit. För det tredje så smakar det APA. Det är sött, sliskigt och jag får kväljningar av det. Jag läser många bloggar som fitnesstjejer driver och som alla pushar för den stundande Fitnessfestivalen där Luciapokalen går av stapeln som det är mindre än tre veckor kvar till. Bloggarna handlar en hel del om deff kan man ju säga, haha.

Just nu är det inte dit jag vill. Att tävla i Fitness alltså, men jag inspireras något otroligt av dessa tjejers kroppar. När de går upp på scen så ser det ju faktiskt lite roligt ut när det är insmetade i brun gegga har minibikinis och står och spänner sig. Det är lite roligt, men när de är avslappnade och inne i sina olika faser i träningen blir jag motiverad att träna mer. Sedan är ju många av dessa tjejer besatta av att ta bilder på sig själva i gymmet och lägga upp. Haha. Undrar hur det hade sett ut om jag ställde mig på Friskis, där nästan varenda maskin är upptagen och alla går på varandra, och började ta bilder på mig själv i spegeln med mobilen. Haha. Over my dead body.

Så jag tränar för tillfället. Typ två pass om dagen. Men det har väl knappast någon missat vid det här laget? Jag menar, så mycket tjatar jag väl inte om vad jag ska träna och vad jag har tränat? ;)

Löööpning

Träningen igår var grym! Körde Program 1 på gymmet och ökade vikterna ytterligare på biceps, triceps och även bröst, även reps på armhävningarna. Det känns idag kan jag ju meddela. Jag längtar så tills jag kan öka på axlarna också men tar det lite lugnt med det. Det är viktigare med tekniken, men jag har kunnat öka repetitionerna och det är ett bra tecken på att det är dags att öka vikten snart!

När jag kom hem åt jag en jättetallrik med sallad, bönor, tonfisk och keso. Satt och pratade med min faster som är på kort besök och pappa innan jag snörade på löparskorna, drog på mig reflexvästen, pannlampan (hej lysmask!) och drog ut på 7km med snön piskandes i ansiktet! Härligt! Det var ganska tunga 7km men fan vad gött det var efteråt och att jag pallade. Det är som en seger varenda gång!

Jag behöver verkligen nya löpardojor. Mina är nästan helt slut efter 3 års effektiv användning. På tok för länge för ett par läparskor egentligen, men det är som det är och jag ska köpa mig ett par nya. Hade kaske tänkt önska mig det i julklapp, men jag kan nog inte vänta tills dess om jag ska hålla och tänka långsiktigt.