månadsarkiv: juli 2010

Tjejklassiker?

Nu bestämmer jag att jag är frisk från min förkylning. Vaknade utan halsont och har bara yttepyttelite hosta. Därför blev det ett spinningpass igår och gjorde klart mitt bic+tric pass. Hade ju bara triceps och mage kvar så det gick jättebra. Idag blir det nog ytterligare ett spinningpass och mitt goa benpass innan eller efter spinningen! Då blir det lite goa magövningar till. Mhmmm :) löpningen väntar jag med tills helgen som förresten ska spenderas en del nere i Varberg. Det ska bli fint! Hoppas på bra väder!

Pratade med spinningledaren som hade passet igår efteråt och pratade lite om olika tävlingar nästa år. Hon och två andra tjejer ska nämligen gör en Tjejklassiker (vilket jag är väldigt intresserad av att göra) och överväger att haka på. Det som är mest utmanande är självklart Tjejvasan på 30km. Har nämligen aldrig, i hela mitt liv, stått på ett par längdskidor. Kan bli intressant och något jag måste träna på i vinter i så fall. De andra delarna är Vansbrosimmet 1km (man simmar uppströms i ett iskallt vattendrag), Lidingöloppet 10km och Tjejvättern på 30km. Det som gäller är alltså:

1. Stå på ett par längdskidor för första gången
2. Köpa en cykel
3. Skaffa en våtdräkt
4. Fortsätta löpträningen

Det är långt kvar, i know, typ en års träning borde väl vara tillräckligt. Dessutom är jag så seg och har en bra grundkondition. Distanserna är inte helt omöjlig heller. Min Ironman är det helt klart tuffare med. Maraton i oktober i alla fall. Efter fjällräven kommer jag dubbla min löprundor i veckan och lägga på en mil på två och köra en intervallpass. Löpträningen kommer alltså bli 2×2 mil, 1×1 mil och ett kortare intervallpass på en 5-6km ungefär. Behöver köpa nya löparskor och det blir förmodligen i augusti. Nu satsar jag på styrkan inför Classic och mitt allmänna välmående. 

Jag har alltid varit intresserad av att hålla på med många sporter samtidigt. Egentligen skulle jag vilja hålla på med multisport och triathlon, men inser att det skulle kräva tio timmar extra på dygnet och dubbelt betalt för att jag skulle kunna engagera mig så mycket som jag kräver av mig själv ifall jag skulle satsa på något sådant. Multisport är sjukt häftig! Där kommer mountainbike, paddling, orientering och löpning till. Triathlon är bara simning, löpning och cykling. Tufft är det i alla fall och en liten dröm som känns ganska avlägsen just nu. En anledning tror jag är att jag nästan klassar den typen av träning en livsstil och det är nog den som känns avlägsen, den livsstilen. Jag tycker för mycket om mitt jobb.

Veckans träning

Tänkte göra det till en liten rutin i bloggen att kladda ner vad jag tränat i veckan, vad jag ska ändra och tänka på till nästa vecka, osv. Vad som blir lite krångligt att skriva upp är repetitioner och vikt eftersom jag göra så olika varje gång, så jag skriver bara övningarna.

Måndag

Cross 20min (4km)
Breda knäböj
Hamstringcurls
Legextensions (framsida lår)
Abductor
Vadpress

MÅL: nästa pass ska jag lägga till utfallsteg med hantlar.



Tisdag

Löpbandet 30min (4,5km)
Bänkpress
Bänkpress med hantlar
Flyes i maskin
Hängande benlyft i ställning
Sidolyft i diagonalställning
Hjulet
Handledscurls

MÅL: nästa pass ska jag ersätta bänkpress med skivstång med bröstpress i cable-crossover och lägga till en övning för underarmar.



Onsdag

Cross 30 min (6km)
Ryggresning i diagonalställning
Rodd
Stående rodd med T-stång
Omvända flyes i maskin
Axelpress
Axelflyes utåt
Enarm axellyft
Shrugs

Det här passet gick sjukt bra! Den enda övningen som saknas är övningen som Simon lärde mig och som är en riktigt killer! Den är ett måste!



Torsdag

Cross 50min (10km)
Liggande bensax
Bålrotation
Bakåtspark i maskin
Spinningpass 60min
Promenad 45min

Det här var ju passet på 2,5 timma. Det var mycket kondition och det enda jag önskar att jag hade gjort var att stoppa i mig något emellan, typ en banan eller något annat litet. Kände en viss dip i början på spinningpasset, och det hade jag inte gjort om jag stoppat i mig lite kolhydrater emellan. Riktigt nöjd med det här passet också.



Fredag

Löpning 60min (10km)

Det här var riktigt tungt. Efter tuffa gympass och torsdagens konditionspass var jag ganska slut. Jag satsade på att hålla jämn fart och hade en genomsnittsfart på 06:08 och sprang då in på exakt en timma. Första rundan jag sprang för några veckor sedan har jag mätt om och den var bara 9km (jag är nöjd med 51min ändå) men då höll jag en mycket högre fart. Nu har jag ju den här app:en som varje km talar om hur långt jag sprungit, hur länge jag sprungit total och min genomsnittsfart.



Lördag

Vila



Söndag

(dag) Löpbandet 30min (3km)
Dips
Tricepspress mot panna
Triceps över huvudet (med snöre)
Tricepspress bakom rygg
Scottcurls
Hantelcurls
Latsdrag
Liggande bensax
Bålrotation
Plankan
Sittande magpress

Det här passet blev till en början lite konstigt. Jag hade tänkt springa milen på löpbandet, men det kändes inte bra så … ja, det blev konstigt bara. Däremot gick alla övningarna jättebra och speciellt plankan! Jag kör 3x60s och den känns verkligen i hela kroppen.

(kväll) Löpning 60min (10km)

Det här blev kvällspasset dårå! Och jag klockade in en mycket bättre tid än fredagens runda! Yes! Snittade på 05:36 och sprang in på 55:52. På ett sådant pass förbränner jag 793kcal. Jag har ställt in min vikt (ehm, vad jag tror jag väger) så då räknar den där lilla grejen ut vad jag förbränner när jag springer. Rätt bra ändå!



För att sammanfatta

Spinning: 1
Cross: 1
Löpning: 2
Promenad: 1
Gympass: 4
Totalt: 9 pass
Cross: 20km
Löpning: 24,5km

Jag är väldigt nöjd med veckan, men såklart är det saker jag behöver ändra på. Tre gympass på raken är inte ultimat. På onsdagen var jag riktigt slut i överkroppen och det kändes lite som att en konditionsdag eller vilodag på tisdagen eller onsdagen hade varit bättre. Nu har jag ju börjat skriva upp reps och kg i ett diagram för att jag ska kunna se förbättringar och framförallt för att jag ska våga öka vikterna mer. Om jag tex ska köra ett explosivt pass har jag svårt att avgöra hur mycket jag ska lägga på när jag gör 10 och 8 reps. Därför är det bra att kunna se svart på vitt hur feg jag är, haha! Nä, men det blir nog bra i slutänden. 



Fokus nästa vecka

Mindre gym (3)
Spinning (1)
Löpning (2)
Simning (1)
Gympa (1)
Promenad (1)
Hitta bälte för vattenflaskor
Åka till Löplabbet och prova löparskor
Gymhandskar

Next: workout!

En hel eftermiddag på stranden är inte fel. Det slog mig ganska oväntat vad jag älskar västkusten. Luften, vattnet, vinden. Idag var det ju riktig medelhavsvärme och det var underbart att ligga på en handduk, lyssna på musik och läsa. Jag är alltså helt och hållet uppladdad för dagens träningspass! Nu ska här springas en mil. Jag har laddat ned en app till min iphone som har en GPS som mäter rundan, tid och kaloriförbränning. Då räknar den också ut medelhastighet och man får hela tiden upp allt på en kurva så man kan se förbättringar osv. Sen kan man ställa in olika träningsprogram som man kör och man kan bli pushad när man kör sina egna inställda intervaller också. Skitgrymt! App:en hade fått riktigt bra betyg och jag har ganska höga förväntningar på den så det ska bli kul att testa den nu. Lillebror har laddat ner två tuffa app:ar som har ett upplagt schema för att klara 100 armhävningar och en för 200 sit-ups.

Igår var en riktigt grym träningsdag. Rastlös som jag är kunde jag inte sitta still efter jobbet och inte heller vänta på mitt spinningpass så jag drog till gymmet och körde 10km (tog bara 49min!!) på cross:en innan jag körde spinningpasset. Med magövningarna emellan konditionspassen hade jag nästan 2,5 timmas intensiv träning. Det kändes riktigt gött! Men en sak som jag aldrig varit med om tidigare är den otroliga svettning som kom igång igår. Det var helt out of control. Jag har varit spinningledare i 4 år och har aldrig lyckats svettas så det droppar på golvet. Jag har alltid varit så avundsjuk på alla som kan svettas så mycket och nu kan jag också det! Men jag var ju lite chockad hela passet och kom sedan på att jag brukar ha pannband och hade glömt det så då rann ju allt i ansiktet och gjorde det ännu värre också. Men det kändes riktigt gott. Det blir nog mer om träningen är jag rädd, men jag har lite andra grejer på gång också, så håll till godo ;)

Later!