månadsarkiv: juni 2010

Nytt mål och nya höjder!

Nu är alla gympassen testade! Idag nådde jag äntligen min favorit axlar! Jag har lagt upp det så att ett axelpass inkluderar fyra övningar för axlar, tre för skuldror och en övning för svank. Konditionsträning idag blev 30min cross (6km) och det var precis vad jag behövde idag. Passet blev riktigt grymt. Däremot får jag nog erkänna att jag borde kört ett konditionspass idag eller ren vila (fan att det är så roligt att träna att man inte kan låta bli). Musklerna var fortfarande helt slut efter bröstpasset igår. Bröstpasset har tre övningar för bröst, två för underarmar och tre övningar för mage. Också ett helt grymt bra pass. Nu ska jag ha tre dagars gymvila och köra biceps, triceps, mage på lördag förmiddag. Då jäklar! Tills dess ska jag ha mitt sista spinningpass för sommaren imorgon och kicka igång mitt nya projekt! Jag har nämligen bestämt mig för att springa en mara till hösten. 4,2 mil. Yes. När jag berättade detta för Maria löd konversationen så här:

Jag: Jag sitter och kollar på lite lopp som jag ska springa …
Maria: Vad kul! Vad duktigt du e!
Jag: Japp! Jag ska springa ett maraton till hösten så jag behöver testköra
Maria: Du är dum i huvudet!

Det var fint sagt av henne. Näe, frisk är jag inte, men är det något jag ska göra är det att springa en mara. Vill sig kroppen väl och jag fortsätter förbättra mina träningsresultat så är det verkligen det jag ska göra. Dels för att jag behöver ett mål, men mest för att pressa kroppen och se vad jag klarar. Sen är det ball att säga att man sprungit ett maraton ;) Jag värmer alltså upp för min Ironman som jag ska ha klarat inom ett år. Jag har ingen aning om vad man ska ha för tidsramar (ettan i damklassen i världsmästerskapen i Triathlon går in strax under 9 timmar, gaalet) och därför kommer jag prova mig fram med att köra varje distans för sig först. Simningen är jag inte ett dugg orolig över, den tar inte ca 3 timmar, men jag måste klocka in en tid på en mara och se hur jag ligger i tid för att kunna planera en sån sak. Jag kan också testköra en halv Ironman, men det tar liksom sporten ur det. Jag ska nog satsa på att testköra de tre olika distanserna istället.

Sen ska jag ju gå mina fjällmarscher. Där har jag världens bästa möjlighet till extrem förbränning. Man kan bränna 9-10000 kalorier per dag på fjället och det är världens utmaning för psyket. Det är så mycket som hänger på det. Man måste verkligen vilja och aldrig ge sig. Jag kan säga att jag nästan bara gick på vilja förra året. Jag hade mjölksyra i 9 mil och undrade många gåner vad fan jag höll på med, men jag älskade det, och i år tänker jag göra det med mindre mjölksyra och benmuskler som heter duga!

 

Träningsblogg?

Igår gjorde jag fyra gympass som jag ska använda för att se resultat. Jag ska inte ha dem inplanerade på bestämda dagar, utan ta dem som dagarna kommer och varva dem. Det som däremot kommer att gälla veckovis är ett spinningpass och två springpass (antingen två distans eller ett distans och ett kortare intervallpass). Jag tänkte göra alla fyra gympassen på sju dagar, utan bara varva dem med så många dagar jag behöver för att kunna ha vilodagar mellan de andra passen. Träning ska vara hälsosamt och energigivande. Inte tvärtom och det ska heller inte kännas som ett tvång. Jag har i alla fall gjort ett excelark som beskriver uppvärmning, set, repetition och vikt. Huvudsaken i det är att se utvecklingen. Det som känns som den största utmaningen just nu är definitivt underarmar, quadriceps (framsida lår) och bröst. Det som också är en utmaning är att få hela kroppen jämnt tränad och det är också en sak jag försöker uppnå (eller snarare upprätthålla).

Nu ska det till en förbättring i kosten också. Jag tror en sak är att jag är helt värdelös på att äta proteiner. Jag gillar ju inte kött så speciellt mycket och är inte så bra på vegoalternativ. Jag har precis fyllt fem matlådor, men jag vet ändå inte om det är bra mat och om jag äter bra emellan varven. Varför jag tjatar så mycket om detta är för att jag vill lära mig att optimera resultat. Bra mat = bra återhämtning och jag behöver hitta något bra sätt som passar mig och min träning. Ska försöka klura ut vart jag ska vända mig för att få lite hjälp med det :) däremot kommer jag inte börja skriva upp mat och räkna kalorier. Om något skulle kunna förstöra mig så är det just det.

Har det här förvandlats till någon slags träningsblogg? Haha! Nej då, men jag har tagit upp ett intresse som jag verkligen brinner för och det är så jäkla motiverande och då snöar jag såklart in på det. Sen har jag ett mål som inte är så värst långt bort och då är det alltid lättare. Jag håller på att jobba på långsiktiga mål också som ska driva mig ännu mer i detta. It’s gonna be goood.

Ironman?

Uppe, pigg och glad! Jag ska dra på mig träningskläderna och dra en vända på gymmet innan jag ska träffa Lisa. Träningen är definitivt det roligaste just nu, men jag har kommit till en punkt där jag är vältränad och vill ha mer. Jag har kommit till den punkten där jag behöver börja planera måltider bättre, variera min träning på ett helt annat sätt och börja öka vikterna ganska ordentligt. Jag ökar vikterna successivt hela tiden, men jag måste börja skriva upp för att kunna se mönster och resultat på ett annat sätt. Variationen är också en väldigt viktig del så att jag inte börjar tröttna. Och så är det kosten som jag måste bli mer noga med.

Fan alltså, om jag inte hade älskat mitt jobb och vunnit en stor summa pengar hade jag nog satsas på att bli elitidrottare. Tänk att planera stora delar av sitt liv runt träning och olika lopp. Awesome. Lillebror berättade om en kille som jobbar för försvaret och åker runt i hela världen och representerar försvaret och springer lopp. Han har sprungit ett lopp på 450 mil. Eh?! Hur galet är det? Men jag tycker det är tufft. Jag hade gärna kunnat göra det. Kanske inte 450 mil, haha, men jag vill kunna göra en ironman någon gång i mitt liv. 3,8 km simning, 180 km cykling och en mara (4,2 mil ungefär). Det hade varit det mest ultimata. Det blir ju bara att börja träna. Nu tränar jag i princip varje dag, men ska jag göra en ironman då är det dags att faktiskt börja träna. Det är nog ganska bra att göra alla de här loppen som finns i Sverige, typ Vättern runt, Stockholm maraton, och allt det där. Det finns ju bara ett problem i det här med loppen. Alla människor. Jag är lite nervös inför Classic nu i augusti eftersom jag kan tycka att det blir för många människor överallt, men det blir en utmaning! Nya träningstoppen på (och resten) så nu ska jag bege mig. Ha en fin dag!

BAM!

Milen på 51 minuter! Jag har inte tränat distans på över 8 månader och jag ägde min löprunda! Kan ju också tilläggas att jag drack lite öl igår och det var varmt som fasen ute nu. Satsa på 45 minuter nästa gång, lite svalare och fylld med energi? Nu ska jag stretcha, äta frukost, greja hemma och fortsätta tycka att jag är bra. Ska berätta om midsommarafton lite senare och slänga upp lite bilder.

Träning … igen

Gaah! Träningen går så sjukt bra! Det är oförskämt att både ha så här lätt för att träna, få snabba resultat och framförallt att känna sig så här snygg! Aaaah! Haha! Jag har nog nåt endorfinrus. Efter helgen i Stockholm är jag även brun och känner mig mycket fräschare än på länge. Idag har jag bara hunnit jobba, träna och handla mat som jag strax ska stoppa in i kylen. Matinspirationen är sådär så det blir mest sallad, linser, tonfisk och keso. Vad som helst, bara det går att bara blanda ihop. Har precis druckit min supergoda blåbärssmoothie med havregryn. Mixa och blanda. Hög ansträningsnivå. Ska titta på Modern Family en stund och sedan åka och visita min lillebror som är lite krasslig och glo på film. Snart kommer andra lillebror också hem! Han ska bo hemma hela sommaren :) Mina goa syskon. Som vi har slagits, haha.

Till sak. Trevlig kväll :)